Fibaro öga (FGMS-001)

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
chob
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 12 Feb 2021, 18:50
3

Hej,
Jag använder tre Fibaro ögon tillsammans med Vera+ och försöker sätta ett gränsvärde på light sensorn på en av dem så att om ljuset blir lägre än 50 lux så ska en kvällsscript starta som drar igång ett antal lampor inomhus. Både scriptet och gränsvärdet funkar bra när väl Fibaro ögat "vaknar upp" och mäter hur många lux det är.

Problemet är att ibland verkar uppvakningsfrekvensen vara större än en timme så scripte körs igång för sent. Jag skulle vilja sätta uppvakningsfrekvensen till 5 min så att ljusmätnignen görs var 5 minut istf en gång per timme (jag tycker mig se att tideden är en timme default). Det kanske gör att ögat drar lite mer ström ur batteriet men det är OK.

Jag undrar om någon vet vilken parameter man ska ändra i Vera+ gränssnittet för att åstadkomma det.

Vet inte om det hjälper men jag bifógar inställningarna för Fibaro ögat i vera+ nedan

Mvh/Christer


Såhär ser inställningarna ut i Advance params fliken

name fib_lightS_Plan1
device_type urn:schemas-micasaverde-com:device:LightSensor:1
altid m3
ip
mac
manufacturer Fibaro
model FGMS-001
id_parent 278
1 embedded
0 disabled
0 restricted
device_file D_LightSensor1.xml
id 280
pnp 2352
impl_file
time_created 1508001733
category_num 18
subcategory_num 0
device_json D_LightSensor1.json
onDashboard 1
room 24
local_udn uuid:4d494342-5342-5645-0118-000002fc8c0e


Såhär ser inställningarna ut i Advance variables fliken
SensorMlType 3
SensorMlScale 2
VariablesGet
ManufacturerInfo 0,0,0
CurrentLevel 1029
AutoConfigure -1
LastUpdate 0
chob
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 12 Feb 2021, 18:50
3

Jag mätte med ett öga i handen och växelvis täckte det helt eller lät ögat få ljus och uppdateringsfrekvensen är faktiskt väldigt snabb, runt 5 sek så det är tydligen inte problemet med att låta luxmetern styra kvällsscriptet.

Problemet jag noterade i förrgår vara att luxmetern visade 186 lux fast det var inte mer än ca 15 lux i rummet så på något sätt fastnade luxmetern i det ögat på värdet 186 lux och mätte inte när ljuset fortsatte att sjunka. Konstigt, kan vara en bugg. Jag har inte sett det tidigare men jag har inte direkt hållit utkik efter det heller.

Har någon av er som använder Fibaro ögat för ljusmätningar råkat ut för det tidigare, dvs "fastnande "värden?

Jag har ändrat scriptet till att ta beslut på två olika Fibaro ögons ljusmätningar så att om en ögat "hänger" sig så borde det andra funka. Vi får se hur det går...
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

är väll lite inställningarna i själva fibaro sensorn oxå har för mig dom är ställda rätt högt och ändrar inte sig luxen över eller under en viss nivå vet inte om det är 50 eller något sådant så kollar den bara det en gång i 1timme eller kanske inte alls..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Post Reply