Template för dörr sensor

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Owe
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 29 Oct 2020, 20:11
3

Hej,
Jag har precis fått igång min HC3 och lyckats göra en del enkla block scener. Nu har jag stött på lite problem och hoppas det finns någon som kan/vill hjälpa mig.
Jag har 3 st dörr sensorser "Stripes by Sensative som när jag konfigurer dem säger att de saknar template, är det någon som kan hjälpa mig att få dem? eller om jag förstått rätt kan man själv lägga till parametrar (men då börjar min kunskap svikta). Det jag vill är att när dörren öppnas så skall den dra igång en scen (har byggt en block scen men inget händer för dörr sensorn verkar inte reagera på öppnandet). Hoppas någon kan hjälpa mig, Tack!

Min andra fråga och behov av hjälp är avseende kamera med sensor som jag lyckas få igång i Fibaro men bara så jag ser bilden, den verkar inte vara en enhet för när jag skall bygga en block scen hittar jag inte kameran?! Jag missar säkert något så om någon är kunnig i hur jag skall sätta upp för att få att fungera vore jag mycket tacksam. Vill samma här att när kameran reagera på rörelse så skall den starta en scen. Kameran är 2 st D Link DCS 4602EV.

Jätte tacksam för all hjälp och/eller tips för att få det att fungera. :-)
mvh
Owe
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Hej Owe
Kul att du har skaffat dig "riktig" hemautomatik :-)
Jag håller precis på att konvertera från HC2 till HC3 och har precis inkluderat en Strips Guard. Min var lite kinkig, men det funkade på andra försöket.
Någon template behöver du inte, den fungerar utmärkt ändå. Men om du av någon anledning vill stänga av blinket så får du manuellt lägga till den parametern (Parameter 2, 1 byte, värde = 0). Men som sagt så funkar den utan parametrar.
Om du tittar på ikonen (dörren) , så skall den öppnas när du för bort den rektangulära magneten, och stängs igen då du närmar magneten. Den runda magneten tog du bort vid inkluderingen, så den skall du inte använda.
Händer inte detta så pröva att "väcka upp" enheten med den runda magneten. Det står i manualen hur du skall göra. Funkar inte heller detta, så försök att excludera den från nätverket (eller reset) och försök igen.
I mitt fall var jag nog lite slarvig i första försöket med att fjärma båda magneterna samtidigt.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Owe
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 29 Oct 2020, 20:11
3

Hej

Tack för ditt svar, jag ska pröva och se om det hjälper :)
Mvh
Owe
Post Reply