Kommunikations problem

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
bossel2@live.se
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 12 Aug 2019, 13:46
4

Fick hastigt och olustigt kommunikationsproblem på ett antal FIBARO WALL PLUG FGWPE/F-102.
Provade med att ta bort dem och sedan lägga till dem igen.
När jag gjort detta så står det att enheten är ej konfigurerad och när jag skall skapa scen så kan jag inte hitta den.

Hur konfigurerar man en enhet, har aldrig behövt göra det innan?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Att enheterna inte är konfigurerade beror förmodligen på att avståndet mellan din HCL/HC2 var för stort när du inkluderade dem.
Och du hade inte behövt plocka bort dem från nätverket när de krånglade. Det hade nog räckt med att göra en "Soft reconfigure device" i stället.
Då hade enheterna behållit sina ID och du hade inte behövt ändra ID i dina scener. Det viktiga är bara att ha dem nära din kontroller.
Orsaken till ditt problem är svårt att säga, men det kan bero på yttre störningar eller att din HCL/HC2 har skärmats av av något i ditt hem.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
bossel2@live.se
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 12 Aug 2019, 13:46
4

Har provat att hålla enheten 1 dm från HC2, men samma resultat.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Nu vet vi inte vad du har för typ av scener, LUA, block osv., men om det är en scen som orsakar detta så kan du testa med att sätta dem i manuellt läge och se till att de är avstängda.
Sedan startar du om din HC2, exkluderar dina wall-plug och inkluderar dem igen.
Fungerar detta så aktiverar du dina scener igen (och byter till rätt enhets-ID), gärna en och en utifall det är någon av dem som krånglar.

Som en sista åtgärd skulle du kunna göra en "factory reset" av wall-pluggarna, men det borde räcka med att exkludera dem via menyn i HC2.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
bossel2@live.se
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 12 Aug 2019, 13:46
4

Har provat med att nollställa allt.
Men de enheter som slutat fungera får jag inte igång igen.
Har några som fungerat hela tiden och gör det igen.
Hur gör man en "factory reset" av wall-pluggarna?
När jag försöker aktivera dem med HC" så blir det "sändning misslyckad"
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Återställning står beskrivet i wall-pluggens bruksanvisning.
Sätt pluggen i ett vägguttag, Tryck in B-knappen under 15-20 sek tills ringen lyser gult. Släpp B-knappen och tryck in den en gång till ett kort ögonblick.
När den har blinkat klart och stängts av tar du ut den ur uttaget.

Tryck sedan på "Lägg till enhet" i din HC2 och sätt in pluggen i vägguttaget igen så skall den inkluderas automatiskt.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
bossel2@live.se
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 12 Aug 2019, 13:46
4

Ja nu får jag igång allt.
Tack för hjälpen.
Post Reply