Påskafton - berättelsen om en bugg...

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Som några av er vet så har jag en liten snurra som räknar ut Påskdagen, och från påskdagen kan man härleda samtliga andra flytande helgdagar. I min senaste utgåva på Homeseer servern som jag numera använder så har den fungerat ypperligt i flera år. Verkligen stabil kod :D :D :D :D

Tills idag då. Påskafton. Right. Lördag. Right....

Så allt fungerar faktiskt, Skärtorsdag kom rätt, Långfredag kom rätt.

MEN

Inte Påskafton...

Och det har Påskafton aldrig gjort. Påskafton är alltså Påskdagen "-1 dag". Men jag hade skrivit det som "1 dag". Utan minustecken, så det vart Annandag Påsk, men så är det ju så då att först testar jag om det är Påskafton (+1 i gamla koden) och sedan ett par rader längre ned i min kod så testar jag "Annandag Påsk (+1 dag efter Påskdagen). Så alltså fungerar Påskdagen som avsett, men aldrig Påskafton....

Jodå nu har jag rättat det hela, det var ju enkelt.

Men en sådan liten detalj :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Bamsefar wrote:Som några av er vet så har jag en liten snurra som räknar ut Påskdagen, och från påskdagen kan man härleda samtliga andra flytande helgdagar. I min senaste utgåva på Homeseer servern som jag numera använder så har den fungerat ypperligt i flera år. Verkligen stabil kod :D :D :D :D

Tills idag då. Påskafton. Right. Lördag. Right....

Så allt fungerar faktiskt, Skärtorsdag kom rätt, Långfredag kom rätt.

MEN

Inte Påskafton...

Och det har Påskafton aldrig gjort. Påskafton är alltså Påskdagen "-1 dag". Men jag hade skrivit det som "1 dag". Utan minustecken, så det vart Annandag Påsk, men så är det ju så då att först testar jag om det är Påskafton (+1 i gamla koden) och sedan ett par rader längre ned i min kod så testar jag "Annandag Påsk (+1 dag efter Påskdagen). Så alltså fungerar Påskdagen som avsett, men aldrig Påskafton....

Jodå nu har jag rättat det hela, det var ju enkelt.

Men en sådan liten detalj :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hihi! :)
Äe det möjligt att ta del av koden?

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Visst kan man det, dock är nuvarande version för HomeSeer. Den versionen som stödjer HC2 finns någonstans på detta forum...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

HIttade den gamla tråden från 2014...

http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=21&t=4656
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Tack! :D

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

Post Reply