Bästa controller för övervakning av sommarställe?

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
merland
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 03 Jun 2020, 10:51
3

Tjena! Jag är ny här i forumet men har några års erfarenhet av zwave, har en Fibaro HC2.
Nu har familjen skaffat sommarställe och då dyker det ju genast upp en del nya intressanta usecase...

Vad är rätt controller att köpa om man bara är intresserad av övervakning (inte styrning)? Jag skulle till att börja med vilja övervaka några temperaturer och kanske det totala effektuttaget. Fast internetkoppling finns.

Önskemål:
  • Använda zwave-sensorer (pga trådlöst + det stora utbudet av sensorer)
  • Möjlighet att ladda upp data till molntjänst (Thingspeak tror jag på) men det bör ju fungera även om internet är nere en stund.
Funderar på Fibaro igen men finns det någon annan controller som är mer inriktad på övervakning? Kollade lite på Logger2020, den verkar enkel och smidig men klarar bara trådade sensorer och är inte zwave.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Någon anledning till att du inte vill använda en HC2 ändå? I och med HC3 så borde det väl finnas en och annan till salu för en överkomlig peng.

Gällande data- uppladdning så har jag själv löst det genom att spara datat i en lokal relations- databas. Det finns bra färdiga VRs för det ändamålet som inte kräver mycket innan man är på banan. DomoCharts t.ex. Det loggar per default effekt, temperaturer, batteri status, etc. och hanterar storleken på databasen på ett smart sätt.
Eftersom HC2-maskinen är "låst" krävs det ju dock att databasen finns på annan burk. Går ju enkelt att lösa med t.ex. en Raspberry Pi.
merland
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 03 Jun 2020, 10:51
3

Tack för svar! Jag hade inte fått någon notis så jag hade missat. (Kollar mina inställningar!)
Jag har fortfarande inte gjort något åt detta lilla projekt.

Jo, visst är HC2 ett alternativ. Jag hade bara hoppats på att det skulle finnas något mer färdigt. Det är en kompentent låda men jag är inte alltid kompis med polackernas gränssnitt...

Det hade varit trevligt med en webbtjänst pga att det handlar om just ett sommarställe. Det går ju såklart att exponera den där databaslådan utåt också, men t.ex. om det blir strömavbrott kanske man vill se vad som hände precis innan strömmen försvann.
Post Reply