Vilken standard skall man sikta på?

Generell info kring Z-Wave
Post Reply

Vad föredrar du för typ av kommunikation?

Poll ended at 17 Jul 2024, 12:17

ZigBee (incl Philips HUE)
1
33%
Matter/Threads
0
No votes
Z-Wave
1
33%
Z-Wave S2 Security
0
No votes
Wifi
1
33%
Annat - skriv vad?
0
No votes
 
Total votes: 3
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1253
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Efter att ha slagits med Z-Wave i över 15 år, och gillat det av något skäl jag inte minns (mer än att det för det mest fungerar), möjligen för att det var mera öppet än ZigBee / Philips Hue? Så har jag kommit på sätt och vis till att börja ifrågasätta det hela lite mera. Det som fått "bägaren att rinna över" är - återigen faktiskt - Fibaro's oförmåga att släppa vettiga saker. Nu senast då detta med säkerhet.... Fibaro's enheter stödjer inte Z-Wave S2 säkerhet - av vilket skäl vet jag inte. Alla enheter som får säljas får skall uppfölja S2 säkerhet, men så finns det då en liten passus om "500-chip enheter har undantag" (och gissa vilken krets Fibaro använder?).

Således, om man vill säkra upp sitt hemma nät för automatisering så skall man enbart ha Z-Wave S2 enheter. Det finns ytterst få av dessa på marknaden tydligen. Jag har bara tre, Aeotec Multisensor som kräver att man kopplar dem till elnätet eller så drar de ut batterierna innan du hinner säga flaska.

Därmed uppstår frågan, vad är säkert? Och då menar jag om man avser satsa på att köpa nytt, är det ZigBee eller Z-Wave? Och vilken version av ZigBee? Är det Matter/Threads eller vad de nu kallar sig nu för tiden? Eller skall man sikta på Z-Wave S2?
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1253
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Efter att ha läst, och gooooooooglat alldeles för mycket, så är nog slutsatsen något i denna riktning: Z-Wave S2.

Anledning till att ZigBee/HUE/Matter inte hamnade överst är kollisionen med WiFi på 2,4GHz och tydligen en hel del utmaningar mellan alla versioner och liknande...
Jämför Home Assistant med HomeSeer 4 på generation 800 controller - here we go! :mrgreen:
Post Reply