OPNsense / pfSense på ProxMox?

Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1232
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag funderar på att flytta min OPNsense brandvägg (är det någon mer än jag som kör OPNsense eller pfSense?) till den virtuella världen i ProxMox - alltså ProxMox som host och OPNsenes som gäst....? Någon som har efarenhet? :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1232
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Kommer troligen inte köra ProxMox för OPNsense. Det jag ville efter var möjligheten till snapshot kopiering innan upgrade av OPNsense. En lösning vore då att köra just OPNsense på ProxMox som då kan göra snapshot på sina VMs.

Men sedan vart jag tipsad om ett helt annat tips om hur man kan göra efter att jag börjat leta efter snapshot på filsystemnivå, det är så att FreeBSD som används under OPNsense stödjer lite olika versioner. Kör man med UFS så har UFS det tillgängligt, men dessvärre inte på den version som installeras med OPNsense om man väljer UFS. Men man kan välja ZFS som filsystem och inte bara har den en inbyggd bra snapshot, det fanns något annat som jag inte ens visste om, bectl eller för den som vill läsa lite tips:

https://forum.opnsense.org/index.php?to ... .msg122731

Jag har dessvärre inte hunnit byta från UFS till ZFS - men jag planerar att göra det i närtid, och sedan då kopiera mig fram genom varje release så jag kan backa till senast godkända (av mig).
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply