Page 1 of 1

LUA läsa in kod.

Posted: 10 Jan 2017, 11:34
by csabe
Hej! en fundering.

Kör Fibaro HC2. Kan man i lua läsa in kod från en annan fil/scen eller så.

Tänker att man har på en fil/scen/ställe där man skriver in sina ID.
local vardagsrum_tak = 222
local vardagsrum_window = 361
local vitrinskap = 275
osv.

Och att man sedan i sina olika scener läser in local namnen så kan man bara ändra på ett ställe om något ändras.

/Christian

Re: LUA läsa in kod.

Posted: 10 Jan 2017, 11:57
by RH_Dreambox
Det är allt fler på forumet som lägger all automatik i ett enda skript, tex. GEA.
Fördelarna är att man får en bättre stabilitet i systemet när ett skript sköter automatiken än att man sprider ut det i en massa små olika scener.
I GEA lägger du in alla enheter som variabler och man får då en god överblick om någon enhet behöver ändras eller om man skall ta bort någon enhet.
Så här har jag gjort: (här visas bara några få rum).

---------- VARIABLER OCH ENHETS-ID ----------
local GARAGE = {tak_belysning = 833, vagg_belysning = 225, vaxt_belysning = 840, laddare = 785, dimmer = 869}
local VAXTHUS = {ljusnat = 865}
local UTERUM = {LED_door = 582, LED_south = 583, LED_west = 584, LED_north = 585, takkrona = 30, julstjarna = 783}
local PORTALBLE = {PhoneRH = 153, PhoneYH = 727, lilla_tablet = 152}
local SENSORS = {garage_door = 740, temp_ute_uterum = 518, temp_golv_uterum = 519, temp_garage_vaxt = 841}
local VD = {vd_sunrise_sunset = 84, vd_wuweather = 797, vd_energyfrost = 866, vd_eliq = 662}
---------- SLUT PÅ MINA ENHETER ----------

Sedan anropar man variabeln via sin kod i skriptet: Tex. Tänd ljuset om garagedörren öppnas
GEA.add(SENSORS["garage_door"], -1, "", {{"turnOn", GARAGE["tak_belysning"]}})