Intercom med video?

Övrigt
Post Reply
n0ir
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 13 Mar 2013, 18:25
11

Hej forumet!

Jag arbetar med kognitivt stöd för personer med kognitiva funktionsnedsättningar, bl.a. olika tekniska lösningar för att underlätta i vardagen för personer med demens, utvecklingsstörning eller autism.

Jag letar efter en smidig lösning där olika lägenheter/rum kan prata med varandra både med ljud och video (motsvarande den gamla tidens snabbtelefoner, men även med strömmande video).

Användningsområdet är gruppboenden eller dagliga verksamheter.

Det vore smidigt med en integrerad enhet som både innehåller kamera, högtalare, mikrofon och skärm. Pekskärm är trevligt men inget krav.

Panelerna ska helst ha wifi (IP-kamera) och kunna anslutas till ett befintligt smart home-system, t.ex. Fibaro, för att man också ska kunna använda en smartphone eller dator. Det vore också bra att kunna använda enheterna som rörelsesensor och, om kameran registrerar rörelse, aktivera olika program i ett Fibaro- eller Vera-system (t.ex. larma eller tända en lampa).

Är det någon som känner till någon produkt som erbjuder detta?

Det finns ju en uppsjö med videoporttelefoner med wifi, men då är det inte dubbelriktad kommunikation.
pethson
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 06 Sep 2012, 10:05
11

Det enklaste jag tänker på direkt är ju en billig surfplatta. Dels kan man ju köra med något befintligt så som Skype.
Vill man inte gå ut via Internet kan man ju använda någon SIP klient med Video stöd och en intern IP-växel. Finns ju flera gratis växlar.
Plattan kan dessutom användas för att bl a styra huset.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
Post Reply