Läsa av trådlös rörelsedetektor?

Övrigt
Post Reply
CQ1
Medlem
Posts: 29
Joined: 03 Jul 2012, 09:57
11

Tjena,

Kan man koppla in sig på ex. en DSC 1864 och läsa av trådlösa rörelsedetektorer?

I manualen till Fibaros Universal Sensor finns kopplingsschema för trådbunden deckare, men det vore ju grymt trevligt att kunna nyttja ett trådlöst larms deckare i HC2.

/CQ
RaketHenrik
Medlem
Posts: 36
Joined: 30 Nov 2012, 10:53
11
Contact:

Jag har hört att man ska kunna få en av larmets utgångar att visa huruvida den tar emot rörelse på någon deckare, dock har jag inte testat i praktiken.

DSC's deckare pratar ju inte z-wave så du kommer inte kunna nå den direkt i HC2:an. Och i själva deckaren saknar du utgångar till att koppla på universal-sensorn.
CQ1
Medlem
Posts: 29
Joined: 03 Jul 2012, 09:57
11

Jag kommer köra på separata deckare för HA och larm. Hittar ingen annan utväg då jag vill ha ett helt trådlöst larm. Borde inte se alltför knasigt ut då det behövs rätt få deckare för det HA jag tänkt mig initialt.

Dock Binary Sensor för att känna om larmet är armed/disarmed/utlöst.
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

Om rörelsedetektorn drivs av ett 9V-batteri så går det att använda Universal-sensorn för att utläsa status.

Mvh,
Gröna Hus
fredriksimon
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 25 Jan 2013, 00:27
11

Jag har kopplat in mitt DCS larm till min Vera Lite. Kan larma av/på, se status på rörelsedeckare, dörrar m.m. Ett problem med de trådlösa IR deckarna är att det tar typ 6 sekunder innan de uppdaterar sin status. Annars har jag så att belysningen tänds när man går in i vissa rum när det är mörkt. Har även så att lyset i hallen tänds när ytterdörren öppnas om det är mörkt. Väldigt praktiskt. Släcks efter en stund av sig själv.

/Fredrik
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Tyvärr verkar det vara lite tunt med larm-plugin:er till HC2 än så länge. Men det hade nog varit att föredra att göra hopkopplingen mellan larm och controller istället för att försöka läsa av de trådlösa delarna.
GronaHus
Medlem
Posts: 163
Joined: 14 Dec 2011, 10:06
12

I dagsläget finns det plugin för Satel's larm, det finns dock få återförsäljare av detta larm i Sverige.
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Hur fungerar med seriell kommunikation och HC2? Kan man läsa av en Serial-USB mojäng från HC2:ans api?

Isåfall är det nog bara en tidsfråga innan larmpluginerna från Veran konverteras till HC2. Protokollen är ju "knäckta" (reverse engineerade) både för DSC och Powemax.
RaketHenrik
Medlem
Posts: 36
Joined: 30 Nov 2012, 10:53
11
Contact:

hek wrote:Isåfall är det nog bara en tidsfråga innan larmpluginerna från Veran konverteras till HC2. Protokollen är ju "knäckta" (reverse engineerade) både för DSC och Powemax.
Oooo... nu börjar vi snacka. DET vill jag ha... :)
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

fredriksimon wrote:Jag har kopplat in mitt DCS larm till min Vera Lite. Kan larma av/på, se status på rörelsedeckare, dörrar m.m. Ett problem med de trådlösa IR deckarna är att det tar typ 6 sekunder innan de uppdaterar sin status. Annars har jag så att belysningen tänds när man går in i vissa rum när det är mörkt. Har även så att lyset i hallen tänds när ytterdörren öppnas om det är mörkt. Väldigt praktiskt. Släcks efter en stund av sig själv.

/Fredrik
Hur har du kopplat in ditt larm till din Vera Lite? Vad behöver man för att få det att spela?
fredriksimon
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 25 Jan 2013, 00:27
11

Man behöver en modul till larmet, en IT-100 samt en serie till usb konverter. Man ansluter IT-100 modulen till larmets 4 trådsbus och sen är det bara att koppla in seriesladden i usb adapter och koppla in i Vera samt tanka ner pluginen.
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

vart får man tag på en sådan modul då?
Och sen kopplar man bara den till usb-porten på veran då lr??
CQ1
Medlem
Posts: 29
Joined: 03 Jul 2012, 09:57
11

Tänkte bara dela med mig av kopplingsschemat jag använt för att moja ihop mitt larm (Visonic PowerMaster 10 med tilläggsmodulen PGM-5) med HC2 via två universal binary sensors. Det man då får är larmstatus, inbrottslarm, brandlarm och paniklarm. Skulle ju som sagt varit trevligt att ha kunnat nyttja larmets PIR:ar, men det saknas bra moduler från Visonic för detta i dagsläget.

Det jag huvudsakligen använder detta till idag är att dra igång en del belysningsscener som fejkar aktivitet i huset när larmet är påslaget och det är mörkt ute.

/CQ1
Attachments
Connecting Visonics PGM-5 to Fibaro.png
Connecting Visonics PGM-5 to Fibaro.png (153.95 KiB) Viewed 38018 times
skorsten
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 20 Jan 2014, 08:21
10

Jag håller på att med installation av ett Powermaster 10 larm. (pga. av räckvidden upp till 2km)

En sakerna på min lista som larmet måste klara av är att dra på fullt med belysning i trädgården/huset när larmet går. Har pratat med flera Visonic installatörer de verkar inte ha en aning om hur man ska gå tillväga.

CQ1 jag har googlat runt och hittat denna artikeln. Din skiss gör visar ju att det är möjligt.

Vad har du för prylar för att styra belysningen?

Vad behövs för resurser för sätta upp ett liknande system som du har?

Mvh
Johan
CQ1
Medlem
Posts: 29
Joined: 03 Jul 2012, 09:57
11

Tjena Johan,

Det du behöver är ju förstås ett system för att styra din belysning. Jag kör Fibaro Home Center 2 för att styra belysning mm, och skissen ovan visar hur man kopplar ihop Fibaros universalsensorer med PowerMaster 10 för att få koll på larmstatus och lite annat.

Du behöver också en PGM-5-modul från Visonic så att du får fler programmerbara utgångar från PowerMaster.

Mvh
maxflax
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 14 Dec 2014, 16:29
9

Hej CQ1,
Har liknande konfiguration, Powermaster 10 och HC2, dessvärre får jag ingen information till min HC2'a. Kan det bero på konfigurationen på universalsensorn? På larmet så ska pgm-delen vara aktiverad.
/ maxflax
CQ1
Medlem
Posts: 29
Joined: 03 Jul 2012, 09:57
11

maxflax wrote:Hej CQ1,
Har liknande konfiguration, Powermaster 10 och HC2, dessvärre får jag ingen information till min HC2'a. Kan det bero på konfigurationen på universalsensorn? På larmet så ska pgm-delen vara aktiverad.
/ maxflax
Ursäkta sent svar. Jag fick pilla lite innan allt funkade för mig. Saker att testa:

1) UBS är designad för att reagera på bruten jord, så koppla jord dit du tror signal ska gå.

2) Byt mellan Normal Close och Normal Open

3) Kolla med spänningsmätare att det verkligen sker förändring på PGM.

/CQ1
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Kan nån hjälpa mig med att förklara hur jag ska koppla ihop detta, hur ska kablarna dras ?

När man larmar på ska det slockna.
När man larmar av ska det tändas.

http://www.teletec.se/downloads/dl/file ... _11jan.pdf

http://manuals.fibaro.com/content/manua ... -v1.01.pdf


Tack
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
thinkpad
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 08 Feb 2015, 21:34
9

Hej,
Jag lyfter denna tråden då jag har installerat enligt beskrivning ovan med smart implant.
Hur går man vidare sen med notiser om larmet är på eller av till mobilen?
Kan man även larma på och av?
Post Reply