EventRunner 4 - QuickApp HC3

Post Reply
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

forumadmin wrote: 14 Dec 2020, 20:26 Hej,
Snor tråden litegrann...
Jag har kört fast med mina regler. De fungerar inte som önskat.
Typ rörelsescener:

Code: Select all

rule("badrum_motion:breached & 05:50..23:00=> badrum_dim:value=99")
rule("badrum_motion:breached & 23:01..05:49 => badrum_dim:value=7")
rule("trueFor(00:15,badrum_motion:safe) => badrum_dim:off")
Släcker man manuellt på väg ut ur badrummet så hinner rörelsesensorn känna av rörelse och lampan tänds igen. Irriterande.
Detsamma gäller om man har ställt in ett lågt värde, och ökar belysningen via knappen, så återgår den snart till samma låga värde igen...

Vad är det jag missar?

Ni som kör ER idag, kan ni inte dela med er av era regler? Skulle bli överlycklig :)
Har haft sånt badrums jox jag med. löste det faktist med en rörelse sensor till. Hade som du längre tid typ 10min. Nuu har jag ett fönster i mitt badrum så jag var mer intresserad av att inte tända ljuset om det är fult dags ljus tillexempel..

Har en sensor precis där duschväggarna finns fibaro sensorer e riktigt dåliga på att gåi i genom glas sen har jag en vid dörren när man kommer in jag har heller inte satt så lång tid på ljuset och kan då ha ca 2 -3 min efter som det rör sig hela tiden oftast kanske inte om man sitter länge på toaletten men det skiter jag i..

Jag vet inte hur man bäst ska lösa sådant här för det beror ju på var du är i badrummet kanske just sensorn tar dig precis innan du ska ut eller om du är på g ut då aktiverar du ju bara den igen och då är ljuset på onödigt länge..
Nu vet jag inte om du har något med knappar osv du använder. funderade på att använda s2 tex och starta en scen som löser det
. Det jag vet är att det går att göra jäkligt mycket och det kan bli hur avancerat som helst...

som du säger en Ren er tråd för antingen hc2 eller hc3 kanske :)

eventrunner är ju här för att stanna :) Tack Jang
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Jag skulle vilja åstadkomma exakt samma funktion som jag hade tidigare med Jompas scen:

https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php ... ght#p11760

Den fungerade kanon i HC2
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

forumadmin wrote: 15 Dec 2020, 14:35 Jag skulle vilja åstadkomma exakt samma funktion som jag hade tidigare med Jompas scen:

https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php ... ght#p11760

Den fungerade kanon i HC2
Jag har en regel som funkar i hc2 med något liknande vet dock inte om den fungera i hc3
Den kollar om rörelse finns och om en anna lampa är tänd matsal1 så ska den antingen sätta tvattBel:value=60 eller till tvattBel:value=20

tvattsensor = <--- rörelse sensor
tvattlux = <---- kollar lux
matsal1 = <--- kollar om en lampa är tänd har dimmer på denna går säkert med on off om du har det Is:on Is:off tror jag då det ska vara
tvattBel = <-- tvättstuge belysning

rule("tvattsensor:breached & tvattlux:value < 60 & $TimeOfDay=='Natt' => || matsal1:value>2 >> tvattBel:value=60 || matsal1:value<2 >> tvattBel:value=20")


har som sagt inte testat detta i hc3
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Patricier
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 18 Feb 2021, 08:45
3

Ser att tråden har varit inaktiv sedan 15 december förra året, men jag chansar och ställer en fråga.

Jag får följande felmeddelande en gång per minut i min QA Eventrunner 4:
[19.02.2021] [07:46:00] [DEBUG] [QUICKAPP58]: Incoming trigger:{"error":"\t.\/include\/user_data.lua:10: unexpected symbol near '[[ ","value":"crashed","id":57,"type":"deviceEvent"}

Får meddelandet oavsett om jag inte lägger in några egna rules eller ej. Har version 5.061.36 på min HC3. Appen fungerar absolut klanderfritt i övrigt och styr allt som jag ber den om, men det blir lite störande med felmeddelandet som hela tiden tickar på.
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Patricier wrote: 19 Feb 2021, 08:52 Ser att tråden har varit inaktiv sedan 15 december förra året, men jag chansar och ställer en fråga.

Jag får följande felmeddelande en gång per minut i min QA Eventrunner 4:
[19.02.2021] [07:46:00] [DEBUG] [QUICKAPP58]: Incoming trigger:{"error":"\t.\/include\/user_data.lua:10: unexpected symbol near '[[ ","value":"crashed","id":57,"type":"deviceEvent"}

Får meddelandet oavsett om jag inte lägger in några egna rules eller ej. Har version 5.061.36 på min HC3. Appen fungerar absolut klanderfritt i övrigt och styr allt som jag ber den om, men det blir lite störande med felmeddelandet som hela tiden tickar på.
Jag antar att ER4 är QA med deviceID 58.
ER4 lyssnar på alla event i HC3:an för att kunna trigga regler när något händer. Vad den plockar upp är att QA med deviceID 57 kraschar och bara loggar det. Du kan titta till QA 57 och se om du kan fixa det.
Normalt triggar inte ER4 på den typen av event (deviceEvent). Har du lagt till den event typen i main()?
Ex. self:enableTriggerType({"deviceEvent"}) -- types of events we want
Patricier
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 18 Feb 2021, 08:45
3

Har ytterligare en fråga. Vet inte om jag läst tråden för dåligt, men finns det något kommando som man kan trigga igång en befintlig scen med?
Last edited by Patricier on 20 Feb 2021, 10:23, edited 1 time in total.
Patricier
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 18 Feb 2021, 08:45
3

jang wrote: 19 Feb 2021, 10:50
Patricier wrote: 19 Feb 2021, 08:52 Ser att tråden har varit inaktiv sedan 15 december förra året, men jag chansar och ställer en fråga.

Jag får följande felmeddelande en gång per minut i min QA Eventrunner 4:
[19.02.2021] [07:46:00] [DEBUG] [QUICKAPP58]: Incoming trigger:{"error":"\t.\/include\/user_data.lua:10: unexpected symbol near '[[ ","value":"crashed","id":57,"type":"deviceEvent"}

Får meddelandet oavsett om jag inte lägger in några egna rules eller ej. Har version 5.061.36 på min HC3. Appen fungerar absolut klanderfritt i övrigt och styr allt som jag ber den om, men det blir lite störande med felmeddelandet som hela tiden tickar på.
Jag antar att ER4 är QA med deviceID 58.
ER4 lyssnar på alla event i HC3:an för att kunna trigga regler när något händer. Vad den plockar upp är att QA med deviceID 57 kraschar och bara loggar det. Du kan titta till QA 57 och se om du kan fixa det.
Normalt triggar inte ER4 på den typen av event (deviceEvent). Har du lagt till den event typen i main()?
Ex. self:enableTriggerType({"deviceEvent"}) -- types of events we want
Tusen tack jang!
Du hade helt rätt, Det var en annan QA och med id 57 som var problemet och som kraschade. Tog bort den och med det slutade felmeddelandena att komma.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Hallå på er. är det någon som skulle kunna göra lite exmpel på hur man loggar mm att eventrunner 4 har gjort si eller så
hittar bara detta exempel

@sunset => log(’Nu är det solnedgång’)

skulle behöva om en lampa tänds eller om en sensor är löst eller safe osv
skulle vara jätte tacksam ..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Inbyggd AI i EventRunner eller hjälpsamma andar i huset?

Idag fredag morgon hade min fru bokat ett tidigt besök på ögonmottagningen som hon inte fick missa.
Utöver klockradion som alltid startar 06:45 har vi en regel i ER4 som 06:40 sakta startar upp en dim-lampa i sovrummet.
För säkerhets skull ställde hon även en väckarklocka på nattduksbordet.

Vi vaknar båda upp av att dim-lampan lyser och vi går båda upp. Jag tyckte bara att det var märkligt att klockradion och veckarklockan inte gått igång. Min fru kollar då på vår info-tablet i hallen och ser att motorvärmaren inte hade startat. Hon ser då också att klockan bara var lite över 5 på morgonen!

En snabbkoll i HC3 History panel visar att dimmern startat exakt 05:00 och inte 06:40 som den alltid har gjort.
Nu har jag lusläst ER-reglerna och det enda som skall hända 05:00 är att toans värmegolv startar.

Så kan denna värmegolvs-regel ha smittat av sig på Dim-regeln och startat denna, eller är det så att vi har någon hjälpsam ande i huset som såg till att vi skulle komma upp i tid?
Har jang någon idé om hur det har gått till?

Här är ett kort utdrag av reglerna...

Code: Select all

  HT = { 
      sovrum = dim_lampa = 24},
      ['tvättstuga'] = {['golvvärme'] = 102},
    }
 
-- SOVRUM ==========================================
-- Tänd på morgonen
    rule("@06:40 => sovrum.dim_lampa:dim={600,'up'}")	-- Tänd sakta upp sovrumslampan

-- VÄRMEGOLV TOA ===================================
    rule("@{catch,05:00} => tvättstuga.golvvärme:on")	-- Sätt på golvvärmen
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

LÖST
Har med fått ett roligt fenomen . och det är att inte belysningen ville inte släcka sig i tvättstugan och under diskbänks belysningen. Dom går på rörelse sensorer det tänds men det vill inte släcka sig och jag har inte ändrat något det har delvis funkat i går kväll men något har hänt under natten.. Har startat om allt så får vi se om detta fenomen kommer tillbaka..
event Runner4 hade inte hängt sig och inte Hc3 i heller... är väll något med månens dragnings kraft i mars :)

Liten uppdatering . Det verkar inte spela någon roll även om man startat om hela systemet mm så fortsäätter problemet med att det tänds men vill inte släckas. precis som den glömmer bort att den har tänt. Detta gäller ju bara på 2 ställen vad jag vet just nu...
Det känns ju som event Runner har uppdaterats på något sätt i natt och något har hänt här men då borde ju alla sensorer mm drabbas..

Hittade dock ett fel i koden och när man har dimmer så kan man inte använda detta lampa:ison tror man får ha lampa:value > 1
men det konstiga är att det har ju funkat tidigare men jaa tror det är löst nu..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

RH_Dreambox wrote: 05 Mar 2021, 10:14 Inbyggd AI i EventRunner eller hjälpsamma andar i huset?

Idag fredag morgon hade min fru bokat ett tidigt besök på ögonmottagningen som hon inte fick missa.
Utöver klockradion som alltid startar 06:45 har vi en regel i ER4 som 06:40 sakta startar upp en dim-lampa i sovrummet.
För säkerhets skull ställde hon även en väckarklocka på nattduksbordet.

Vi vaknar båda upp av att dim-lampan lyser och vi går båda upp. Jag tyckte bara att det var märkligt att klockradion och veckarklockan inte gått igång. Min fru kollar då på vår info-tablet i hallen och ser att motorvärmaren inte hade startat. Hon ser då också att klockan bara var lite över 5 på morgonen!

En snabbkoll i HC3 History panel visar att dimmern startat exakt 05:00 och inte 06:40 som den alltid har gjort.
Nu har jag lusläst ER-reglerna och det enda som skall hända 05:00 är att toans värmegolv startar.

Så kan denna värmegolvs-regel ha smittat av sig på Dim-regeln och startat denna, eller är det så att vi har någon hjälpsam ande i huset som såg till att vi skulle komma upp i tid?
Har jang någon idé om hur det har gått till?

Här är ett kort utdrag av reglerna...

Code: Select all

  HT = { 
      sovrum = dim_lampa = 24},
      ['tvättstuga'] = {['golvvärme'] = 102},
    }
 
-- SOVRUM ==========================================
-- Tänd på morgonen
    rule("@06:40 => sovrum.dim_lampa:dim={600,'up'}")	-- Tänd sakta upp sovrumslampan

-- VÄRMEGOLV TOA ===================================
    rule("@{catch,05:00} => tvättstuga.golvvärme:on")	-- Sätt på golvvärmen
Nej, jag har ingen bra förklaring. ER4 har inte uppdaterats sedan 21 januari.
Har svårt att se en koppling till din andra 05:00 regel. Ska ta en extra titt. Om det skulle hända igen så låt mig veta.
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Systemfel wrote: 06 Mar 2021, 13:12 LÖST
Har med fått ett roligt fenomen . och det är att inte belysningen ville inte släcka sig i tvättstugan och under diskbänks belysningen. Dom går på rörelse sensorer det tänds men det vill inte släcka sig och jag har inte ändrat något det har delvis funkat i går kväll men något har hänt under natten.. Har startat om allt så får vi se om detta fenomen kommer tillbaka..
event Runner4 hade inte hängt sig och inte Hc3 i heller... är väll något med månens dragnings kraft i mars :)

Liten uppdatering . Det verkar inte spela någon roll även om man startat om hela systemet mm så fortsäätter problemet med att det tänds men vill inte släckas. precis som den glömmer bort att den har tänt. Detta gäller ju bara på 2 ställen vad jag vet just nu...
Det känns ju som event Runner har uppdaterats på något sätt i natt och något har hänt här men då borde ju alla sensorer mm drabbas..

Hittade dock ett fel i koden och när man har dimmer så kan man inte använda detta lampa:ison tror man får ha lampa:value > 1
men det konstiga är att det har ju funkat tidigare men jaa tror det är löst nu..
:IsOn är sant om dimmer har ett värde större än 0. ex. 1, :isOn triggar dessutom varje gång man sätter ett värde större än noll. För switcher är det bara true/false så det är lite naturligare,
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Har svårt att se en koppling till din andra 05:00 regel. Ska ta en extra titt. Om det skulle hända igen så låt mig veta.
Top
Det märkliga är att det har inte inträffat tidigare, och kommer förmodligen inte att inträffa igen.

Men två andra frågor, om du har tid och lust...
1) Går det på något sätt att lägga till en hysteres på tex 5°C i nedanstående kod? Det blir rätt tjatigt då temperaturen varierar så här års.

Code: Select all

rule([[
        once(uterum_temp.golv:temp >= 17) & 08:00..20:00 =>
        $TTS = 'Meddelande från växthuset! Plantorna, kan ställas ut nu.&vol=12'
    ]])
2) Jag har en variabel med 18 olika tider och där jag vill visa när nästa bevattning (tid) infaller.
När sista tiden har passerats så skall den i stället visa den första tiden i listan, dvs. morgondagens första tid.
Koden nedan fungerar, men ändrar jag antalet tider så måste jag komma ihåg att ändra värdet för "i" också.

Code: Select all

-- Nästa bevattning
    for i in pairs(startTime) do
    if (os.date("%H"..":".."%M") >= startTime[i]) then
   
-- Funkar, men behöver skrivas om
        if i == 17 then i = 0 end
            self:updateView("lbl_status", "text", "Nästa bevattning:"..startTime[i+1])
            self:updateProperty("log", "Nästa bevattning: " .. startTime[i+1])
            
        end
    end
    return true
end
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

RH_Dreambox wrote: 06 Mar 2021, 17:24
Har svårt att se en koppling till din andra 05:00 regel. Ska ta en extra titt. Om det skulle hända igen så låt mig veta.
Top
Det märkliga är att det har inte inträffat tidigare, och kommer förmodligen inte att inträffa igen.

Men två andra frågor, om du har tid och lust...
1) Går det på något sätt att lägga till en hysteres på tex 5°C i nedanstående kod? Det blir rätt tjatigt då temperaturen varierar så här års.

Code: Select all

rule([[
        once(uterum_temp.golv:temp >= 17) & 08:00..20:00 =>
        $TTS = 'Meddelande från växthuset! Plantorna, kan ställas ut nu.&vol=12'
    ]])
2) Jag har en variabel med 18 olika tider och där jag vill visa när nästa bevattning (tid) infaller.
När sista tiden har passerats så skall den i stället visa den första tiden i listan, dvs. morgondagens första tid.
Koden nedan fungerar, men ändrar jag antalet tider så måste jag komma ihåg att ändra värdet för "i" också.

Code: Select all

-- Nästa bevattning
    for i in pairs(startTime) do
    if (os.date("%H"..":".."%M") >= startTime[i]) then
   
-- Funkar, men behöver skrivas om
        if i == 17 then i = 0 end
            self:updateView("lbl_status", "text", "Nästa bevattning:"..startTime[i+1])
            self:updateProperty("log", "Nästa bevattning: " .. startTime[i+1])
            
        end
    end
    return true
end

Code: Select all

Util.defTriggerVar('golvtemp',0)
rule("math.abs(uterum_temp.golv:temp - golvtemp) >= 5 => golvtemp = uterum_temp.golv:temp").start()

rule([[once(golvtemp >= 17) & 08:00..20:00 =>
        $TTS = 'Meddelande från växthuset! Plantorna, kan ställas ut nu.&vol=12'
]])
golvtemp blir en variabel som ändrar värde när temperature skiljer 5grader. Det är dessutom en triggervariabel så den kan trigga regler

Något typ nedan?

Code: Select all

-- Nästa bevattning
   local len = #startTime -- 18
    for i in pairs(startTime) do
      if (os.date("%H"..":".."%M") >= startTime[i]) then
   
   -- Funkar, men behöver skrivas om
           i = i % len + 1 -- 17 -> 18, 18 -> 1
           self:updateView("lbl_status", "text", "Nästa bevattning:"..startTime[i])
            self:updateProperty("log", "Nästa bevattning: " .. startTime[i])
      end -- if
    return true
end -- for
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Något typ nedan?

Code: Select all

-- Nästa bevattning
   local len = #startTime -- 18
    for i in pairs(startTime) do
      if (os.date("%H"..":".."%M") >= startTime[i]) then
   
   -- Funkar, men behöver skrivas om
           i = i % len + 1 -- 17 -> 18, 18 -> 1
           self:updateView("lbl_status", "text", "Nästa bevattning:"..startTime[i])
            self:updateProperty("log", "Nästa bevattning: " .. startTime[i])
      end -- if
    return true
end -- for
Nja, inte riktigt så. Finns det ingen lösning där man inte själv behöver skriva in hur många tider variabeln har?
Om jag nu lägger till eller tar bort tider så måste jag manuellt ändra detta i koden, och det är lätt att glömma detta.
Det vore smidigare om koden kunde räkna ut antal tider självt.

Något i stil med "if i == nil then i = 0"
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

RH_Dreambox wrote: 07 Mar 2021, 10:27
Något typ nedan?

Code: Select all

-- Nästa bevattning
   local len = #startTime -- 18
    for i in pairs(startTime) do
      if (os.date("%H"..":".."%M") >= startTime[i]) then
   
   -- Funkar, men behöver skrivas om
           i = i % len + 1 -- 17 -> 18, 18 -> 1
           self:updateView("lbl_status", "text", "Nästa bevattning:"..startTime[i])
            self:updateProperty("log", "Nästa bevattning: " .. startTime[i])
      end -- if
    return true
end -- for
Nja, inte riktigt så. Finns det ingen lösning där man inte själv behöver skriva in hur många tider variabeln har?
Om jag nu lägger till eller tar bort tider så måste jag manuellt ändra detta i koden, och det är lätt att glömma detta.
Det vore smidigare om koden kunde räkna ut antal tider självt.

Något i stil med "if i == nil then i = 0"
Men jag skriver inte in hur många värden variabeln har. Det sätts med #startTime
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Men jag skriver inte in hur många värden variabeln har. Det sätts med #startTime
Jang, jag ber om ursäkt, för din kod fungerar ju fantastiskt bra!
Jag läste lite slarvigt och tolkade kommentarerna som en del av koden :oops: :oops: :oops:
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Hej jang fungerar denna i Event Runner 4 ? När jag kör test så släcks det men vill inte tändas igen.. Sitter nu i mörkret :D :lol:
såg att denna koden fanns så tänkte ohh den hade ju inte varit fel börjar ju närma sig Earth hour..
Den släcker ju men tänder inte belysningen igen !
ha det fint :)
--Earth Hour varje år släcker all belysning som är inlagd

Code: Select all


 Phone = {2,107}
 lights={267,252,65,67,78,111,129,158,292,127,216,210,205,286,297,302,305,410,384,389,392,272,329,276} -- eller hämta värden från HomeTable
 rule("earthDates={2021/3/27/20:30,2022/3/26/20:30,2023/3/25/20:30}")
 rule("for _,v in ipairs(earthDates) do log(osdate('Earth hour %c',v)); post(#earthHour,v) end")
 rule("#earthHour => wait(00:00:10); Phone:msg=log('Earth Hour har inletts belysningen tänds igen om 1 timme')")
 rule("#earthHour => states = lights:value; lights:off; wait(01:00); lights:value = states")
 -- Slut ---
-- Testar Earth hour --------
rule("#earthHour2 => states = lights:value; lights:off; wait(00:00:06); lights:value = states")
rule("@now+00:00:05 => post(#earthHour2)")
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Systemfel, fick du någon ordning på Earth Hour?
Om jag minns rätt så körde jag exakt den koden i min gamla HC2, men nu i HC3 funkar det inte.
Jag får samma resultat som dig, den släcker, och sedan förblir det släckt :-( Kan det vara en liten bugg i ER4?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 11 Mar 2021, 15:32 Systemfel, fick du någon ordning på Earth Hour?
Om jag minns rätt så körde jag exakt den koden i min gamla HC2, men nu i HC3 funkar det inte.
Jag får samma resultat som dig, den släcker, och sedan förblir det släckt :-( Kan det vara en liten bugg i ER4?
Nopp inte fått ordning på den än. Ja den koden är från hc2 så förmodligen är det något som saknas i er4 kan ju testa ändra datumen för att köra den i aktivt läge ska testa i kväll så ser vi . men tror det kan ha med just lights:value = states") att göra
att den inte känner av om det varit tänt eller släckt. kan ju ändra att den ska tända allt men då går verkligen hela huset på on igen och det är kanske lite väl hahaha
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Post Reply