Styra garageport

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
dian
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 04 Mar 2017, 12:49
7

Har en fundering kring att manövrera min garageport, använder en fibaro puck för styrning av porten funkar alldeles utmärkt, men skulle vilja ha en kod till appen ifall telefonen skulle komma bort, så ingen utomstående skulle komma in i mitt garage.
Någon som har en lösning för detta?
Tacksam för hjälp.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Styr du med en Keyfob istället så har man möjlighet att sätta krav på lösenordssekvens innan man kan styra något.
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

dian wrote:Har en fundering kring att manövrera min garageport, använder en fibaro puck för styrning av porten funkar alldeles utmärkt, men skulle vilja ha en kod till appen ifall telefonen skulle komma bort, så ingen utomstående skulle komma in i mitt garage.
Någon som har en lösning för detta?
Tacksam för hjälp.
Styr porten via en scen i stället så kan du sätta pin kod på scenen som öppnar den.
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Du har väl pinkod på telefonen.

Det borde sinka dem i första steget.
O sen hinner du väl byta lösenord på din användare om telefonen skulle få fötter.

Bara en tanke, använder själv garageporten varje dag. O bara tänker att det skulle vara jobbigt med kod 4ggr dag.

Upp på morgonen, ner på morgonen. Upp på eftermiddagen ner på eftermiddagen.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
zlatan01
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 06 Nov 2016, 22:57
7

dian wrote:Har en fundering kring att manövrera min garageport, använder en fibaro puck för styrning av porten funkar alldeles utmärkt, men skulle vilja ha en kod till appen ifall telefonen skulle komma bort, så ingen utomstående skulle komma in i mitt garage.
Någon som har en lösning för detta?
Tacksam för hjälp.
Jag läste om att många styr garageport med Fibaro puck men hittar inte hur man gör. Kan du beskriva det tack?
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hej jag själv använder endast en utgång på fibaro pucken, då min garageport är av typen.tryck en gång: porten går upp om den är stängd o ner om den är öppen.
Tryck en gång under drift, porten stannar, tryck engång till porten går i motsatt riktning.

Alltså det finns bara en ingång. Tänkte först koppla in mig på samma tråd som till brytare. På väggen, men på min garageportsmotor Så fanns extra ingång.
Kopplade ena brytaren dit, den andra brytaren (körde en dubbel switch) kopplade jag till en hederlig magnetkontakt så jag vet när porten är öppen respektive stäNgd.

Så fibaro tror typ att jag står och håller inneknappen när porten är stängd, och släpper knappen när porten öppnas. På så sätt har jag en virtuell enhet, som uppdaterar en bild så jag ser ifall porten är öppen eller stängd.

Behövde inte heller köra 220, då garageporten levererade 24 eller 36 volt eller vad det var
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
zlatan01
Ny medlem
Posts: 8
Joined: 06 Nov 2016, 22:57
7

Tack för hjälpen. Jag fixade det även med Nexas brytare.
Post Reply