Z-wave knapptryckning?

Post Reply
johanw
Ny medlem
9

Jag har försökt lösa ett förhållandevis enkelt problem men efter mycket googling så har jag ännu inte slagit huvudet på spiken. Kanske någon av er på forumet kan hjälpa en novis som mig.

Har en HC2 sen tidigare och är i färd med ett bastubyggarprojekt. Det aggregat jag tänker köpa kommer med en manöverpanel (Helo touch 1) där det finns möjlighet att koppla in en extra knapp med sladd. Trycker man på knappen slås bastun igång (konfigurerbart många timmar) och trycker man igen slår man av bastun. Jag ser det självklart som en smashboll för att kunna integrera detta i mitt befintliga nätverk. Finns en knapp kan det ju inte vara så svårt?

Men jag har inte hittat nåt enkelt sätt. Manöverpanelen är svagström och vad jag kan se kan man inte använda ett vanligt relä (tex FSG212)? Jag trodde även det var möjligt att kontrollera de binära utgångarna i Fibaros universal sensor men de verkar bara kunna triggas baserat sensorns input. Jag kommer dock att använda en universal sensor ändå för att mäta temperaturen i bastun.

Den enda lösningen jag tänkt ut nu är att använda en wall plug med ett svagströmns nätagg som sen kan simulera knapptrycket. Lösningen känns dock inte så snygg och jag hade helst velat använda nätagget till att även ge ström till min universal sensor.

Finns det något HC2 kompatibelt relä för svagström eller har ni någon annan bra lösning? Jag antar att det jag vill kunna göra är precis samma sak som scenariot med att öppna en garageport.
Mackan79
Ny medlem
9

Hej.

Med en brytare, ex. den nya FGS-222 kan du enkelt nyttja utgående kontakt, då denna är potentialfri.
In med din "främmande" spänning på plint "In", ut på O1 eller O2 till din bastucentral.

Fungerar bra, har en puls funktion till min garageport via 12V signal till motorn.

Mvh Marcus
johanw
Ny medlem
9

Stort tack Marcus!

Goda nyheter att man kan använda FGS212/FGS222! Bara för att verifiera så en nybörjare som mig tänker/planerar rätt:
Universal sensorn vill ha 9-30V DC som strömkälla och FGS212 vill ha 24-60V DC. Så ett nätagg på mellan 24-30 V DC borde kunna förse bägge med ström?
Sen koppla in tåtarna från knappen på manöverpanelen till In och O på FGS212.

"Orginalknappen" kommer faktiskt med 4 sladdar då det även finns en diod i knappen som lyser när bastun är på. Min plan är även att koppla in diod-sladdarna till en av input-ingångarna på universal sensorn. På så vis borde jag kunna läsa av status för om bastun är på eller av på ett felfritt sätt.
Mackan79
Ny medlem
9

Hej.

Du behöver inte ett separat nätagg till din styrning med FGS212/222, mata den med 230VAC till L & N, sen vill du koppla din panel via In & O som då är galvaniskt avskilda från 230V kretsen. Klart..

Men, vill du feedback på om panelen är på eller ej, likt din diod på knappen, bör du installera en universal sensor.
Se bifogad kopplingsbild.
Capture.JPG
Capture.JPG (31.45 KiB) Viewed 31258 times
johanw
Ny medlem
9

Förstår att man kan mata FGS212 med 230 VAC. Min tanke var mer att eftersom jag kommer behöva både en FGS212 och en universal sensor (som inte klarar 230 VAC) kanske man kan mata bägge med lämpligt nätagg (tex 24 V DC)?
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Möjligheterna till spännande kopplingar ökar ju om du matar allt med 24 V.
Det står ju i manualen för FGS- att den kan matas med 24V =.

Men det framgår inte vad jag kan se vilken matningsplint som är plus resp. minus.
Spelar det ingen roll (intern lösning i pucken) eller skall man gissa att L är plus och N minus?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Här har du en Sauna controll som du kanske kan använda dig av.
http://forum.fibaro.com/index.php?/topi ... /?hl=sauna
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
johanw
Ny medlem
9

Tack alla!

Köpte ett 24 V nätagg igår och labbad lite. Allt funkade fint (kopplade L till plus på FGS212).
Nu återstår bara att bygga klart bastun ;)
petrho
Medlem
11

johanw wrote:Stort tack Marcus!

Goda nyheter att man kan använda FGS212/FGS222! Bara för att verifiera så en nybörjare som mig tänker/planerar rätt:
Universal sensorn vill ha 9-30V DC som strömkälla och FGS212 vill ha 24-60V DC. Så ett nätagg på mellan 24-30 V DC borde kunna förse bägge med ström?
Sen koppla in tåtarna från knappen på manöverpanelen till In och O på FGS212.

"Orginalknappen" kommer faktiskt med 4 sladdar då det även finns en diod i knappen som lyser när bastun är på. Min plan är även att koppla in diod-sladdarna till en av input-ingångarna på universal sensorn. På så vis borde jag kunna läsa av status för om bastun är på eller av på ett felfritt sätt.
Var hittar ni att den går att köra på 24V? Det enda jag kan läsa mig till i manualen är 110-230V
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Advanced user's guide kan vara bra att ha till hands.

http://www.fibaro.com/sites/default/fil ... 201.06.pdf

3.3.5 Tips and Tricks
1. What is the minimum powering voltage?
Relay Switch 2x1,5kW may be powered by 24V DC current.
2. May I connect two different Live wires - one for the module, another one
for the device triggered by the module?
Yes, a Relay Switch 2x1,5kW may be connected to two independent circuits
at the same time - one powering the module, another one (even powered
by a different voltage) powering the circuit triggered by the module.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
petrho
Medlem
11

Tack!
Stefan
Ny medlem
10

Hej
Kan ha fel men det är skillnad på 221 och den nya 222. Manualen refererar till 221 och då kan man ha 24 V men i den nya 222 finns inte motsvarande bild. Har läst någonstans på Fibaro forum att det är en bara 221 som kan styras med 24V, den gamla alltså
Kan dock ha fel
Stefan
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Kan ha fel men det är skillnad på 221 och den nya 222. Manualen refererar till 221 och då kan man ha 24 V men i den nya 222 finns inte motsvarande bild. Har läst någonstans på Fibaro forum att det är en bara 221 som kan styras med 24V, den gamla alltså
Du har rätt, det verkar som att det bara gällde den gamla modellen. Men det är inget som hindrar att den nya matas med 230V fast den styr en 24V-krets eftersom det inbyggda reläet är en separat krets..
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Jag kör en 222 till bevattningen med 12 volt. Frågade även på supporten om detta och fick till svar att det inte funkade längre, men nu har jag kört så i ett år utan problem
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Jag kör en 222 till bevattningen med 12 volt. Frågade även på supporten om detta och fick till svar att det inte funkade längre, men nu har jag kört så i ett år utan problem
Menar du att du drivspänningen till själva pucken är 12V och inte 230V?
sonnyboy
Proffsmedlem
11

Nej den drivs med 230 volt.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
9

Nej den drivs med 230 volt.
Ok, då måste supporten missförstått din fråga och trott att du skulle mata pucken med 12V.

Men som jag skrev ovan så går det ju utmärkt att styra 12 eller 24V över det inbyggda reläet men pucken måste matas med 230V för de är ju två separata kretsar.
Post Reply