EventRunner 4 - QuickApp HC3

Systemfel
Medlem
6

forumadmin wrote: 14 Dec 2020, 20:26 Hej,
Snor tråden litegrann...
Jag har kört fast med mina regler. De fungerar inte som önskat.
Typ rörelsescener:

Code: Select all

rule("badrum_motion:breached & 05:50..23:00=> badrum_dim:value=99")
rule("badrum_motion:breached & 23:01..05:49 => badrum_dim:value=7")
rule("trueFor(00:15,badrum_motion:safe) => badrum_dim:off")
Släcker man manuellt på väg ut ur badrummet så hinner rörelsesensorn känna av rörelse och lampan tänds igen. Irriterande.
Detsamma gäller om man har ställt in ett lågt värde, och ökar belysningen via knappen, så återgår den snart till samma låga värde igen...

Vad är det jag missar?

Ni som kör ER idag, kan ni inte dela med er av era regler? Skulle bli överlycklig :)
Har haft sånt badrums jox jag med. löste det faktist med en rörelse sensor till. Hade som du längre tid typ 10min. Nuu har jag ett fönster i mitt badrum så jag var mer intresserad av att inte tända ljuset om det är fult dags ljus tillexempel..

Har en sensor precis där duschväggarna finns fibaro sensorer e riktigt dåliga på att gåi i genom glas sen har jag en vid dörren när man kommer in jag har heller inte satt så lång tid på ljuset och kan då ha ca 2 -3 min efter som det rör sig hela tiden oftast kanske inte om man sitter länge på toaletten men det skiter jag i..

Jag vet inte hur man bäst ska lösa sådant här för det beror ju på var du är i badrummet kanske just sensorn tar dig precis innan du ska ut eller om du är på g ut då aktiverar du ju bara den igen och då är ljuset på onödigt länge..
Nu vet jag inte om du har något med knappar osv du använder. funderade på att använda s2 tex och starta en scen som löser det
. Det jag vet är att det går att göra jäkligt mycket och det kan bli hur avancerat som helst...

som du säger en Ren er tråd för antingen hc2 eller hc3 kanske :)

eventrunner är ju här för att stanna :) Tack Jang
Hc2 till Hc3 på g sakta men säkert :D
forumadmin
Site Admin
9

Jag skulle vilja åstadkomma exakt samma funktion som jag hade tidigare med Jompas scen:

https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php ... ght#p11760

Den fungerade kanon i HC2
Systemfel
Medlem
6

forumadmin wrote: 15 Dec 2020, 14:35 Jag skulle vilja åstadkomma exakt samma funktion som jag hade tidigare med Jompas scen:

https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php ... ght#p11760

Den fungerade kanon i HC2
Jag har en regel som funkar i hc2 med något liknande vet dock inte om den fungera i hc3
Den kollar om rörelse finns och om en anna lampa är tänd matsal1 så ska den antingen sätta tvattBel:value=60 eller till tvattBel:value=20

tvattsensor = <--- rörelse sensor
tvattlux = <---- kollar lux
matsal1 = <--- kollar om en lampa är tänd har dimmer på denna går säkert med on off om du har det Is:on Is:off tror jag då det ska vara
tvattBel = <-- tvättstuge belysning

rule("tvattsensor:breached & tvattlux:value < 60 & $TimeOfDay=='Natt' => || matsal1:value>2 >> tvattBel:value=60 || matsal1:value<2 >> tvattBel:value=20")

har som sagt inte testat detta i hc3
Hc2 till Hc3 på g sakta men säkert :D
Patricier
Ny medlem

Ser att tråden har varit inaktiv sedan 15 december förra året, men jag chansar och ställer en fråga.

Jag får följande felmeddelande en gång per minut i min QA Eventrunner 4:
[19.02.2021] [07:46:00] [DEBUG] [QUICKAPP58]: Incoming trigger:{"error":"\t.\/include\/user_data.lua:10: unexpected symbol near '[[ ","value":"crashed","id":57,"type":"deviceEvent"}

Får meddelandet oavsett om jag inte lägger in några egna rules eller ej. Har version 5.061.36 på min HC3. Appen fungerar absolut klanderfritt i övrigt och styr allt som jag ber den om, men det blir lite störande med felmeddelandet som hela tiden tickar på.
jang
Medlem
7

Patricier wrote: 19 Feb 2021, 08:52 Ser att tråden har varit inaktiv sedan 15 december förra året, men jag chansar och ställer en fråga.

[19.02.2021] [07:46:00] [DEBUG] [QUICKAPP58]: Incoming trigger:{"error":"\t.\/include\/user_data.lua:10: unexpected symbol near '[[ ","value":"crashed","id":57,"type":"deviceEvent"}

Får meddelandet oavsett om jag inte lägger in några egna rules eller ej. Har version 5.061.36 på min HC3. Appen fungerar absolut klanderfritt i övrigt och styr allt som jag ber den om, men det blir lite störande med felmeddelandet som hela tiden tickar på.
Jag antar att ER4 är QA med deviceID 58.
ER4 lyssnar på alla event i HC3:an för att kunna trigga regler när något händer. Vad den plockar upp är att QA med deviceID 57 kraschar och bara loggar det. Du kan titta till QA 57 och se om du kan fixa det.
Normalt triggar inte ER4 på den typen av event (deviceEvent). Har du lagt till den event typen i main()?
Ex. self:enableTriggerType({"deviceEvent"}) -- types of events we want
Patricier
Ny medlem

Har ytterligare en fråga. Vet inte om jag läst tråden för dåligt, men finns det något kommando som man kan trigga igång en befintlig scen med?
Last edited by Patricier on 20 Feb 2021, 10:23, edited 1 time in total.
Patricier
Ny medlem

jang wrote: 19 Feb 2021, 10:50
Patricier wrote: 19 Feb 2021, 08:52 Ser att tråden har varit inaktiv sedan 15 december förra året, men jag chansar och ställer en fråga.

Jag antar att ER4 är QA med deviceID 58.
ER4 lyssnar på alla event i HC3:an för att kunna trigga regler när något händer. Vad den plockar upp är att QA med deviceID 57 kraschar och bara loggar det. Du kan titta till QA 57 och se om du kan fixa det.
Normalt triggar inte ER4 på den typen av event (deviceEvent). Har du lagt till den event typen i main()?
Ex. self:enableTriggerType({"deviceEvent"}) -- types of events we want
Tusen tack jang!
Du hade helt rätt, Det var en annan QA och med id 57 som var problemet och som kraschade. Tog bort den och med det slutade felmeddelandena att komma.
Post Reply