Indigo

Post Reply
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Gillar dock informationen han "kräker" ur sig. Blir mer förberedd för en eventuell flytt. Får man inte reda på allt sånt innan, så kanske man blir mer missnöjd.

Nu vet jag vad jag har att vänta ;)
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Dr Love wrote:Tycker vi kan vara lite mer konstruktiva här och inte kräka ur oss en massa missnöje då du inte ens kommit så långt att du kunnat använda systemets styrkor :/ Åter igen, ge det tid!

//L
Det där var lite väl lågt!!!

Du och ni andra som höjer Indigo till skyarna, gör det av era skäl, men det är en ren entusiastprodukt som är sämre i hur man sätter upp det än HC2 - LUA är ren walk-in-the-park i jämförelse, enligt mig.

Ta bara detta hur ni glatt tycker något i stil med: "Z-Wave.ME är den bästa USB controllern, så snabb" - right, och det enda den kan göra är att kontroller BEFINTLIGA inkluderade enheter - den har INGET gränssnitt för inkludera/ekludera enheter (vilket krävs för att få någon som helst nytta av den), och lösningen är att köpa en dator till, en Rasp eller någon annan, som man installerar open Zwave på eller någon annan programvara som klarar av inkludera/exkludera z-wave enheter. Oj, man måste behärska inte bara Apple utan en HELT annan lösning OCKSÅ för att få det att fungera - det tänkte jag inte på........

Eller välja Aeon stickan, som jag råkade ha liggandes. Den fungerar, men lika som Z-Wave.ME så kan man inte direkt kontrollera enheters inkluderande/exkluderande utan man får använda knappen, och installera ytterligare drivrutiner. Det är helt enkelt inte plug&play.

Ni må gilla Indigo, men det gör inte jag. Inte än i alla fall. Ni vill att jag skall ge det en chans, jag gör detta just nu, men när jag inte hoppar av glädje, då blir jag anklagad för att kräka ur mig en massa missnöje när det enda jag gör är att beskriva exakt vad som händer - sorry om det skadar er älskade Indigo, men det jag snubblar på är ju den kalla sanningen.

Btw jag är inte vän av HC2 heller - jag har haft många dåliga resor med HC2, från krascher till dåliga buggar. Men såhär långt så är HC2 med FW 3.600 överlägset på alla punkter. Jag har inte blivit överbevisad att Indigo är bättre.

Nästa sak jag skall testa nu är att återskapa den funktionaliteten som beräknad Påskdagen - den funktionen är vital för min hemautomation för att fungera, undrar hur den skall skapas i Indigo...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

I väntan på att jag får upp AppleScript eller vad det nu blir för nästa test, så kan jag sammanfatta kostnaden för Indigo:

Apple Mac Mini - enklaste modellen räcker - 5495 sek (min mellan model kostar 7.695 sek)
Apple trådlöst litet tangentbord - 749 sek
Apple trålös magic mouse - 749 sek
Någon form av bildskärm, jag har en extra port på min stationära som jag valt att återanvända
Aeon USB Serie 2 controller - 489 sek (finns säkert billigare - obs avvakta med gen5 varianten, den verkar inte stabil!)
Indigo Pro - själva programvaran för att koppla ihop all hårdvara - 1700 sek (beroende på växelkurs)

Totalt: 9182 sek (i mitt fall dock: 10.382 pga starkare variant av Mac Mini)

Det är markant mera än HC2 eller Vera.

Notering: Den trial license som man får gratis i 30 dagar från Indigo, har Indigo Pro öppnat, MEN det finns ett tak på 20 enheter innan man måste köpa ovanstående license. Trial license är just bara test.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Det var absolut inte min mening att skapa dålig stämning, snarare tvärt om. Tyckte att det var en lite väl o-konstruktiv diskussion innan, det var därför jag ville vi skulle fokusera på Indigo, inte vilka problem vi personligen har med olika lösningar. Ber om ursäkt.

Man behöver ju faktiskt inte köpa alla fancy Apple-tillbehör så de behöver man väl inte räkna in?

Jag kommer från en HomeSeer-värld och då var transfern till Indigo smärtfri, HS anv oxå Z-stick2 och separat hårdvara (PC) men var oändligt mycket mer buggig (och dyrare). Vi har sannolikt lite olika bakgrunder och därmed olika förväntningar. Ett är iaf säkert, oavsett om man kommer från HS eller HC2 så får man ett stabilare, flexiblare och i HS fallet ett billigare system då alla plugins är gratis.

Tanken med hemautomatisering är väl just automatisering, så man ska inte behöva administrationsdelen så frekvent när man väl är klar, kanske man aldrig blir iof :D

Hoppas iaf att du/ni får ordning på det och att det uppfyller era krav så småningom!

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Jag vill bara tillägga att jag uppskattar mycket det Bamsefar gjort! Har själv varit nära ett flertalet ggr att lämna hc2 för just indigo. Men att läsa denna recension får mig synnerligen att backa. Så fortsätt gärna!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Då min hc2 bugga ur igen, så är jag ytterligare ett steg närmare indigo.
Hur har det gått för dig bamsefar?
Men jag måste fått ett måndags ex, eller hur kommer det sig att folk har 100enheter....

Menar ligger själv på 14, o inser direkt att det kommer inte fungera med fler om det inte ens fungerar med 14...
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Clabbe: Jag förstår verkligen inte varför det inte fungerar för dig. Hade du bott i Stockholm, så hade jag gärna cyklat förbi - men jag fick en känsla av Göteborg av din profil ;-) Trevlig stad, men inte där jag råkar bo...

Det finns idag bara två för mig kända sätt att störa min egna Fibaro HC2:
- om man bor i en lägenhet och någon av grannarna också kör med Z-Wave och att man på det sättet "kolliderar" eller något liknande. Ja jag vet, det skall inte inträffa - men varje gång som jag tar upp en "crash & bang" miljö för att testa något annat Z-Wave system så uppstår problem för mig med min "produktions HC2a" - det är bara småsaker komiskt nog som någon lampa som inte lirar fullt ut eller så. Inga tokhängningar eller annat dumt.
- att man råkar ha sin HC2 i en något för varm miljö - gränsen verkar gå vid 30 grader eller därikring - blir det så varmt i min garderob där min HC2 står så får jag sporadiska missar lite här och där på Z-Wave styrningen. Men IP-styrning av t.ex. förstärkare eller liknande har inga sådana problem.

Till dags dato har jag nog bara vid ett tillfällen haft en HC2 som inte svarat, och det var jag själv helt skyldig till.

Min fru var inte så glad när jag lekte disco med alla lampor pga logikfel i en av mina scener - men det har inget med Fibaro HC2 eller Indigo att göra - logikfel är logikfel och dom kan man skapa i alla miljöer och produkter.

Vad gäller fibaro:sleep: Om man kör t.ex. många scener baserade på gui block varianten, som gärna skapar just timers (fibaro:sleep) så kan systemet bli segt.

Vårt HC2-system har EN enda plats där det finns ett fibaro:sleep(60*1000) - jag har inga fler - och det är i min TOD (Time-Of-Day) scen som styr i princip all min automatisering (jämför GEA, men specialskrivet). Vi har t.ex. ingen grafisk panel där man klickar för att tända (någon nämnde att det är så lätt att lägga till en knapp och hade gjort det medans hen var på bio - det är inga problem för mig heller att göra via min mobil eller liknande, bara jag har en web läsare så kommer jag åt min HC2 - no biggi alltså), det gör vi med vanliga knappar om det behövs - men faktum är att de rörelse sensorer och lite annat kuckelimuck gör att vi i princip aldrig använder de normala brytarna.

Därimot har min Z-Wave sticka i min HC2 kraschat en gång (tidigare iår) och det var PAIN - big time, exkludera och inkludera alla enheter... Men det löset ingen annan heller vad jag idag vet, inte ens Indigo som bara har ett begränsat stöd för administration av Z-Wave enheter . Så här sitter alla i samma båt tycker jag.

Vad gäller mitt testande av Indigo så har det blivit lite stillastående - det är så fint väder att jag hellre är ute och cyklar helt enkelt - och njuter. Jag må vara it-nörd/hacker eller något liknande - men det hindrar mig inte från att njuta när tillfälle ges :-)

Det sagt, AppleScript verkar himla nice - jag ser potential i detta. Det går helt klart att göra mera avancerade saker i AppleScript, eller Python som numera stöds av Indigo, men då anser jag att man lämnat enkelheten bakom sig och gått in i nörd-IT-skaran, dvs nu krävs det att du verkligen kan programmera, och inte bara hacka dig fram lite halvhjärtat för nu blir det snabbt snårigt och i princip - konstigt nog - omöjligt att göra vettiga felsökningar då det återigen fattas riktigt bra debug möjligheter. Ja ungefär som med HC2 och LUA alltså.

Jag tror att jag kommer fortsätta att försöka få upp Indigo - det finns mycket i grunden som jag vill tror på faktiskt. Men det är oändligt mycket svårare för gemene man (jag är inte gemene man i detta sammanhanget!), och det är otroligt långt från plug & pray - men jag är för nyfiken helt enkelt. Om det i sin tur innebär att jag en dag ger upp min HC2 till förmån för Indigo - det är en mycket svårare fråga att besvara.

Egentligen kommer det ned till en enda detalj: Z-Wave - en standard som visar sig vara inte 100% stabil i sig själv.

Den tillverkare som fixar en controller som säg kombinerar Indigo (stabilitet enligt användarbasen) + HC2 (överlägset användargränssnitt) + Wifi (massivt stabilare än Z-Wave) - den tillverkaren kommer vinna detta race. För såsom Z-Wave just nu utvecklas - dvs lite väl löst eller hur man skall uttrycka det - så är det svårt att få ihop en 100% perfekt lösning (iofs en 100% perfekt lösning kommer aldrig att finnas men men...). Men när det kommer ut mera WiFi baserade styrenheter och sensorer - ja då kommer vi troligen ha en bättre och stabilare hemautomatiseringsmiljö helt enkelt.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Programering av Indigo, jag har nu 125st Z-wave enheter och 10st 1-Wire 5st typ Nexa (temoeratur och fukt givare)

Och kan INGET om programering, så alla scener, mm har jag gjort genom redan färdiga förslag som typ Fibaro HC2 använder och det funkar hur bra som helst, närvaro simulering, kontrolera vilka telefoner eller Datorer som är hemma, och startar olika saker beroende av det även temperaturer fukt ljus styr fläktar belysning, mm så någon programering använder inte jag...

Läger in en bild ikväll så får ni se...
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Det är ju bra - men när jag tittar med mina ögon, och med mina krav på beroenden, så kan jag inte bygga regler i Indigo utan att ta till någon form av programmering / scriptning. Jag antar att jag har mycket större krav på flexibilitet eftersom vårt hemautomatiseringssytem, återigen, är helt automagiskt - vi trycker i princip aldrig på någon knapp (mer än när man byter till TVn, eller byter TV kanal - eller byter musik) eftersom allt sköter sig - just det - helt automagiskt.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Förutom det du sa med tv, så trycker jag på vakna knappen eller sova knappen, kan även lägga in att jag inte gör det finns redan... Huset pratar till oss i dom Sonos högtalare jag vill det ska komma från och vilken volym på ljudnivån som när tjuvlarmet löser ut då hörs det väldigt högt i alla högtalare, tvätt, tork, disk maskinerna talar om när dom är klara, sättet vi inte på larm när vi går hemifrån släcks o larmar huset själv, huset vet själv vilken som kommer hem, via larmkod och vilken telefon som är hemma och anpassar musik o ljus efter det vissa tider på dygnrt, gräsmattan vattnas automatiskt och har koll på fukten o hur mycket regn dom kommit ( Netatmo) snart släpps vind sensorn då vattnar det inte om det blåser för mycket, har även koll på min husqvarna automover när den klipper (ström förbrukning) så vatten spridsrna stängs av då om det skulle hänfa, markiser, vatten läcka, mm ALLT utan kod det kunde jag inte göra i HC2... Har säcker glömt massor med saker, nästa nu är att jag ska logga i snygga grafer på allt som är av intresse för mig...

//Jens

Skickat från min D6603 via Tapatalk
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Här kommer bilden på lite av vad du kan lägga in finns som ni ser många undermenyer med alternativ, utan att behöva koda...
Missade att säga när Sonos har talat så återgår musiken till vad som spelades rätt volym rum, och var det tust innan så är det tyst efter oxå :)

[img]
Skärmavbild 2015-07-03 kl. 13.48.04.png
Skärmavbild 2015-07-03 kl. 13.48.04.png (703.55 KiB) Viewed 37327 times
[/img]
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Tack för att du visare det i mitt tycke mycket dåliga användargränssnittet.

Det sagt, bra att du är nöjd - det är inte jag, med Indigo alltså.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag har en utmaning till er som är så Indigo frälsta: Beräkna påskdagen, formeln hittar ni t.ex. här:
http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/cou ... _Gauss.htm

Och ni får inte använda något utanför Indigo - dvs inte AppleScript, inte Phyton eller liknande.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

.... Och i fibaron gör man det i via blockscen va? Lua är väl ett programmeringsspråk som kom långt före Fibaron

Sluta kasta skit på dom olika programvarorna/hårdvarorna, alla har sina för och nackdelar.
Fibaro gör ett jättebra jobb med sin produkt och är väldigt långt framme beträffande användarvänligheten men har lite problem med sin mjukvara mellan varven, medans indigo slår Fibaro's mjukvara i snabbhet.
Samma scenario i dom bägge systemen skiljer det 2-3 sekunder i reaktionstid.









Regards Jonny Larsson
From my iPhone6+ med Tapatalk
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Bild på Sonos, hur man lägger in det...

[img]
Skärmavbild 2015-07-03 kl. 21.53.34.png
Skärmavbild 2015-07-03 kl. 21.53.34.png (727.66 KiB) Viewed 37268 times
[/img]
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Luktar Apple vs. Android-bråk i tråden nu tycker jag (läs: HC2 vs. Indigo).
Denna tråd handlar om Indigo, inte dess tillkortakommande eller hur mycket bättre/sämre Indigo är vs andra lösningar.
Enda anledningen jag följer denna tråd är ifall ngn ngn vill veta mer om Indigo eller få hjälp med Indigo.
Jag vet att alla har olika preferenser och accepterar det men tycker inte att vi behöver vara otrevliga för det. Vet att jag varit otrevlig jag med, men räcker det inte nu?.
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Info:
Jag har lurat på en vän en HC2'a och han blev väl kanske inte överlycklig till en början.
MEN han är en data-njörd (VD @ OC.nu) och gav sig på en BIOS- och minnes-suppgradering (inte helt trivialt) och många av hans problem försvann.
Jag har även i en annan tråd erbjudit CNC-fräsning av HC2-case's för fläktmontage och erbjudandet står kvar.

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Okej, nu åker Indigo ut, den fixar inte VD i VD, något som är vitalt för min implementation. Vidare gillar jag inte i över huvudet taget alla beronden till så många system, drivers och program. Dvs en Fibaro eller Vera pluggar man in, och kör direkt, men Indigo kräver separat dator helst två, och massor av saker som skall installeras, innan man ens är uppe. Och ja det finns begränsningar som inte finns i HC2 pga att Indigo inte är EN integrerad miljö. Indigo är en hacker produkt, no more no less.

Och då kravet dessutom är att man skall applådera allt kring Indigo och inte tala om sanningen, ja då får det va!

Och för er fanboys som inte gillar att man kritiskt granskar er älskade Indigo, det är ingen som tvingar er att vara här.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Men snälla...

Som Dr Love skrev, att nu kan vi väll lägga ner allt vad det gäller kritik mot systemen och fokusera på lösningar och hjälpa varandra, och snälla Bamsefar detta är väl inte bara ett forum för HC2?! det står "Z-wave forum" så om vi nu "Freaks" får använda denna tråden och diskutera våra problem/lösningar så kan du/ni diskutera era på andra delar av forumet...

//Jens
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Så bara för att ni anser att Indigo är bäst så får man alltså inte kritisera Indigo? Vad är det för demokrati?

Ni gillar ju själva att i tid och otid racka ned på HC2 - men om jag råkar göra samma sak mot Indigo, då skall jag alltså hålla tyst???
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply