Styrning av fasadbelysning i fritidshus

Post Reply
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

Har någon något fiffigt sätt att styra fasadbelysningen etc?
Har inte lyckats få till något som fungerar året runt. Tändningen sker gärna för sent på vintern och för tidigt på sommaren.


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Använd dig av en Luxmätare :)
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
jackhampus
Medlem
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2014, 14:54
10

Jag använder mig av soluppgång/nedgång fungerar för mig.
Fasadbelysning på 15 minuter efter solnedgång släck 15 minuter innan soluppgång.
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

Jackhampus, är det inte mycket ljusare 15 min efter solnedgång på sommaren än på vintern? En viss differens är ok men jag har fått önskemål att det inte skall tändas när det är ljust. Samtidigt vill jag att det skall vara avskräckande när det är vinter.


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Om du bara vill ha zwave prylar köp ett fibaro öga och gör scenen så att den tänder när lux går under ett visst värde, ex under 170 lux tänd; och över 171lux så släck belysningen.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

Tips på hur man bäst placerar "ögat" för denna applikation? Förmodar att batteriets livslängd inte uppskattar utomhusklimat vintertid.
Fungerar det bra att montera den tex i en fönsternisch eller påverkas den för mkt av inomhusbelysningen?
The Cat
Medlem
Posts: 48
Joined: 10 Jan 2014, 12:56
10
Location: Bästkusten

dadid wrote:Tips på hur man bäst placerar "ögat" för denna applikation? Förmodar att batteriets livslängd inte uppskattar utomhusklimat vintertid.
Fungerar det bra att montera den tex i en fönsternisch eller påverkas den för mkt av inomhusbelysningen?
Jag satte in min pir i augusti på min altan. Väderskyddad men ingen värme. Har 80% kvar i skrivande stund. Såleda inga problem med batteriet.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

sonnyboy wrote:Om du bara vill ha zwave prylar köp ett fibaro öga och gör scenen så att den tänder när lux går under ett visst värde, ex under 170 lux tänd; och över 171lux så släck belysningen.
Jag skulle nog föreslå att man inför en seghet i brytområdet, alltså tänd vid under 170 släck över 200, så att man inte får discoljus....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply