Mobilt bredband

Post Reply
RolleJ
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 07 Dec 2016, 21:09
7

Har en Fibaro Center Lite i min stuga för övervakning via fjärr. Uppkopplingen sker med ett 4G modem och det jag märkt är att det sker mycket trafik till internet, till Fibaros server. Det är ungefär 0,5 GB per dag vilket då innebär att man behöver ett bredbandsabonnemang på minst 15-20 GB per månad. Detta känns onödigt då jag inte är på plats och endast skall ha lite övervakning av stugan.
Vet någon om det ska vara så här mycket trafik?
Eller hur man begränsar trafiken?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Det har stötts och blötts på forum tidigare.

En del trafik för att möjliggöra användning av mobilapparna, en del användarstatistik (som många användare motsatt sig). Eventuellt något mer jag inte känner till.

Använder du inte mobilapparna borde du kunna blockera all utgående trafik från boxen i din router.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Såg nu att du skrev fjärrövervakning så då är en totalblockering antagligen inte lämplig.

Ett alternativ är ju att öppna så att du kommer åt HC2s webbinterface utifrån? Det beror lite på hur du fjärrövervakar.

Använder du mobilappen kan du kanske övervaka utgående trafiken i din router. Analysera vad som är vad och bara blockera det du inte behöver. Eventuellt att någon annan redan gjort en sådan analys om man googlar på det.
RolleJ
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 07 Dec 2016, 21:09
7

Jag har provat att jag går direkt till HCL från mobilappen, portmappat om 80 till en annan port.
Provat att spärra fjärraccess i HCL.
Analyserat trafik med wireshark och försökt att spärra portar som används i routern. till och med försökt spärra IP adressen som den kommunicerar med till Polen tror jag. Men ändå så sker det nån trafik repeterande 1 ggr per minut.
Post Reply