Fråga angående Internal Storage

Post Reply
ditoooo
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 01 Mar 2016, 12:53
8

Hej!


Då det verkade som om att jag växte ur min HCL pga av för många enheter/vd & scener etc så införskaffade jag mig en HC2 istället.

Nu har jag kört igång HC2:an och lagt till min HCL som slav och synkronisera över endast enheterna (35st) från HCL till HC2 och nu tycker jag att det är väldigt lite minne kvar hårdisken på HC2:an. (se bifogade bilder)
Skärmavbild 2017-11-15 kl. 18.49.46.png
Skärmavbild 2017-11-15 kl. 18.50.37.png

Jag hade nyttjat 8% av minnet på HCL och på HC2:an har jag redan nytjat 41% och då har jag endast lagt över enheterna?

Tycker det hela är mäkligt då internminnet på HCL är 128mb och HC2:an har 2 GB?

Någon som har någon idé om allt står rätt till? :-)


Mvh / Michael
HC2 med HCL slav.


46 st Fibaro enheter.
14 st Enheter från andra fabrikat.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Du behöver inte vara orolig. Det går inte att jämföra värdena mellan HCL och HC2 eftersom de är ganska olika under skalet.
Motsvarande värden på mina HC2'or är 41 respektive 43%, så den siffran är nog ganska normal.
Jag har "proppat in" en hel del enheter samt många LUA-scener och VD, varav några är ganska stora, och det tuffar på hur fint som helst.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
ditoooo
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 01 Mar 2016, 12:53
8

RH_Dreambox wrote:Du behöver inte vara orolig. Det går inte att jämföra värdena mellan HCL och HC2 eftersom de är ganska olika under skalet.
Motsvarande värden på mina HC2'or är 41 respektive 43%, så den siffran är nog ganska normal.
Jag har "proppat in" en hel del enheter samt många LUA-scener och VD, varav några är ganska stora, och det tuffar på hur fint som helst.

Perfekt, då vet jag att det inte är någon fara.
Tråkigt att börja lägga in allt å sen visar det sig att något är tokigt :-)

Eftersom jag hittills fått bra hjälp/vägledning av dig är nog du rätt person och fråga hur jag enklast flyttar över allt från min HCL till HC2?
Verkade inte gå att bara synka över enheterna då dom då endast blev synliga men ej inställningsbara.

Finns det något sätt att lägga över en backup från HCL till HC2:an?

Tack för hjälpen!
HC2 med HCL slav.


46 st Fibaro enheter.
14 st Enheter från andra fabrikat.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Tyvärr verkar det inte finnas något sätt att flytta en konfigurering mellan olika controllers. Det går inte ens att (på ett enkelt sätt) att flytta en backup från en kraschad HC2 till en helt ny HC2. Det har varit många diskussioner om detta på Fibaros forum.
Så i ditt fall är det bara att börja om från början på din HC2.
Dokumentera dina scener från HCL ordentligt så att de även kommer att funka på HC2.
Nu finns det ju inga LUA-script att hämta från HCL, så man behöver inte tänka på att hålla reda på ID för enheter, scener och VD.
När du blir varm i kläderna så tycker jag att du skall gå ifrån blockscener och ersätta dem med ett större script som sköter allt mellan himmel och jord.
Det enklaste att börja med är LUAScheduler. Vill du ha ett lite mer avancerat script så är det många som kör GEA.
Det finns en hel del att hämta om dessa skript här på forumet.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
ditoooo
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 01 Mar 2016, 12:53
8

RH_Dreambox wrote:Tyvärr verkar det inte finnas något sätt att flytta en konfigurering mellan olika controllers. Det går inte ens att (på ett enkelt sätt) att flytta en backup från en kraschad HC2 till en helt ny HC2. Det har varit många diskussioner om detta på Fibaros forum.
Så i ditt fall är det bara att börja om från början på din HC2.
Dokumentera dina scener från HCL ordentligt så att de även kommer att funka på HC2.
Nu finns det ju inga LUA-script att hämta från HCL, så man behöver inte tänka på att hålla reda på ID för enheter, scener och VD.
När du blir varm i kläderna så tycker jag att du skall gå ifrån blockscener och ersätta dem med ett större script som sköter allt mellan himmel och jord.
Det enklaste att börja med är LUAScheduler. Vill du ha ett lite mer avancerat script så är det många som kör GEA.
Det finns en hel del att hämta om dessa skript här på forumet.
Var rädd för det, kändes för smart när man parade ihop HCL & HC2 att an kunde synka allt så enkelt.
Då är det bara att kavla upp armarna och bita i det sura och börja om från början :-)
Kan jag köra dubbelt och fortsätta att bruka min HCL tills jag inkluderat alla enheter i HC2:an eller kommer det ställa till det på något vis?
Det kanske inte ens går att lägga till enheterna då dom redan ligger i HCL:n?

Jag ska ta och läsa på ordentligt och börja sätta mig in i LUA då det är något som är helt nytt för mig.
Det kommer säkert komma en massa frågor i framtiden men det ska bli riktigt kul :-)

Ber om ursäkt för alla mina frågor…

Tack!
HC2 med HCL slav.


46 st Fibaro enheter.
14 st Enheter från andra fabrikat.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Nej, du kan tyvärr inte använda din HCL samtidigt som du bygger upp ett nytt nätverk i din HC2.
En enhet kan bara existera i ett nätverk åt gången, så lösningen är att exkludera enheten först innan du lägger in den i din HC2.
Att exkludera (ta bort ur nätverket) kan du göra på din HCL eller din HC2, det blir samma resultat. (oftast tre snabba klick)
Ett annat alternativ kan vara att göra en återställning (reset) av enheterna. Det står i enheternas manualer hur det går till.
På tex. Aeon så håller du knappen intryckt i 10 till 15 sekunder. På Fibaro Wallplug håller du knappen intryckt tills en viss färg visas, sedan trycker man snabbt en gång till.
Och inga frågor är för dumma, det är bara svaren som kan vara det :lol:
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply