Ingen åtkomst av HC"

av janos » 11 okt 2017, 09:29

Hej!
Har ingen åtkomst av HC2 varken via mobilen eller via datorn. Allt fungerade ända tills jag fick göra en omstart av den pg att jag inte fick någon kontakt med den via datorn.Har stängt av den ett tiotal gånger men det hjälper inte.
Vad ska jag göra?
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

av RH_Dreambox » 11 okt 2017, 10:15

Den kanske har tappat sin ordinarie IP-adress. Är IP-adressen låst i din router eller har du satt fast IP i HC2?
Har du kollat med Fibaro Finder om du ser den där?
HC2 med 4.143 Beta samt en HC2 med 4.143 Beta (Nu med en reparerad Recoverysticka)
Diverse Fibaro, TKB Home, Philio och Aeon-prylar. Domoticz, RaZberry, 1-Wire och ImperiHome
RH_Dreambox
Proffsmedlem
 
Inlägg: 788
Blev medlem: 03 jan 2015, 16:49
Ort: Vegby

av janos » 11 okt 2017, 10:24

Fibaro findern hittar den men det går inte att ansluta den ändå.
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

av janos » 11 okt 2017, 16:38

Nu idag när jag ska titta så hittar inte fibaro findern den.
Ip är satt som fast i routen.
Pingar jag den på datorn så har den kontakt.
Någon som vet vad jag kan göra?
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

av RH_Dreambox » 12 okt 2017, 09:54

Om du inte har satt din HC2 anslutningstyp till DHCP, eller om boxen har "tappat bort" inställningen så har den kanske fallit tillbaka till IP 192.168.81.1.
Du kan kolla detta i filen network.conf på Recovery-stickan.
Där bör det stå "type=dhcp"

Om det står någon IP-adress så kan man möjligen redigera den så att den passar dina nätverksadresser. Använd helst en editor tex Notepad Plus, så att du inte får in några störande skräptecken i filen.
Men en liten varning....
Windows vill kanske föreslå att du formaterar stickan, men det skall du naturligtvis inte göra.
HC2 med 4.143 Beta samt en HC2 med 4.143 Beta (Nu med en reparerad Recoverysticka)
Diverse Fibaro, TKB Home, Philio och Aeon-prylar. Domoticz, RaZberry, 1-Wire och ImperiHome
RH_Dreambox
Proffsmedlem
 
Inlägg: 788
Blev medlem: 03 jan 2015, 16:49
Ort: Vegby

av janos » 12 okt 2017, 16:35

Där står det:
type=staticIP
Och ip adressen är den jag har till den.
Ge mig gärna flera tips RH-Dreambox, eller någon annan för jag vet inte vad jag ska göra.
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

av RH_Dreambox » 12 okt 2017, 18:01

Det var märkligt att den inte dyker upp då.
Bootar den upp som den skall och att de tre högra dioderna lyser?
HC2 med 4.143 Beta samt en HC2 med 4.143 Beta (Nu med en reparerad Recoverysticka)
Diverse Fibaro, TKB Home, Philio och Aeon-prylar. Domoticz, RaZberry, 1-Wire och ImperiHome
RH_Dreambox
Proffsmedlem
 
Inlägg: 788
Blev medlem: 03 jan 2015, 16:49
Ort: Vegby

av janos » 12 okt 2017, 18:48

Ja, det 3 sista diodrarna lyser.
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

av janos » 14 okt 2017, 20:28

Inga flera idéer någon?
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

av RH_Dreambox » 15 okt 2017, 09:49

Anslut en bildskärm direkt till Fibaron och starta upp den.
Då ser du om den bootar upp ordentligt, eller om det dyker upp något felmeddelande som kan ge lite mer info.

Du kan ju också testa med att anropa någon enhet från webbläsaren för att se om boxen svarar.
http://192.168.?.??/api/devices?id=22
HC2 med 4.143 Beta samt en HC2 med 4.143 Beta (Nu med en reparerad Recoverysticka)
Diverse Fibaro, TKB Home, Philio och Aeon-prylar. Domoticz, RaZberry, 1-Wire och ImperiHome
RH_Dreambox
Proffsmedlem
 
Inlägg: 788
Blev medlem: 03 jan 2015, 16:49
Ort: Vegby

av janos » 15 okt 2017, 19:13

Så här ser det ut om jag kopplar en skärm till min fibaro.
Blinkar även en röd diod inne i fibaron.
Bilagor
thumbnail_IMG_0812.jpg
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

av RH_Dreambox » 16 okt 2017, 10:13

Jag kollade boot-sekvensen på min HC2 och den ser exakt lika dan ut som din bild.
Så texten cron failed är nog som det skall vara.

I början av boot-förloppet så hittar du info om din routers IP-adress samt vilken adress din HC2 blivit tilldelad.
Kolla att IP-adresserna ligger i samma adressområde tex. Router 192.168.0.1 respektive HC2 192.168.0.???.

Om de tre första siffergrupperna inte är samma så är det något galet med din DHCP.
HC2 med 4.143 Beta samt en HC2 med 4.143 Beta (Nu med en reparerad Recoverysticka)
Diverse Fibaro, TKB Home, Philio och Aeon-prylar. Domoticz, RaZberry, 1-Wire och ImperiHome
RH_Dreambox
Proffsmedlem
 
Inlägg: 788
Blev medlem: 03 jan 2015, 16:49
Ort: Vegby

av forumadmin » 16 okt 2017, 14:05

Har du provat logga in via fjärråtkomsten? Home.fibaro.com
Det låter som att HC2 endast bytt lokal IP-adress. Lyser 3 lampor så fungerar HC2 i regel precis som den ska.
forumadmin
Site Admin
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 dec 2011, 11:43

av janos » 16 okt 2017, 14:57

Så här ser boot-sekvensen ut, någon som kan tyda den?
Kan inte se något med ip nr där?!
Anropar jag en enhet som du skrev innan, RH_dreambox, så har han kontakt med enheten och svarar.
Forumadmin: Jag har provat logga in via Home.fibaro.com men det går inte det heller.
Bilagor
IMG_0816.PNG
IMG_0815.PNG
IMG_0699.JPG
IMG_0814.PNG
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

av RH_Dreambox » 16 okt 2017, 18:21

Det ser inte ut som att din DHCP är aktiverad.
På din andra bild uppifrån borde informationen ha funnits. Den här informationen (se nedan) skulle ha stått alldeles över raden "Cleaning up temporary files...."
---------------------------------------------------------------------------------
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
DHCPOFFER from 192.168.X.X (din routers IP-adress)
DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
DHCPACK from 192.168.X.X (din routers IP-adress)
bond to 192.168.X.X -- renewal in 1575 seconds. (din HC2 IP-adress)
Cleaning up temporary files....
---------------------------------------------------------------------------------

Om du får svar på anropet (http://192.168.X.X/api/devices?id=1) som börjar så här: {"id":1,"name":"zwave","roomID":0,"type":"com.fibaro.zwavePrimaryController"
så har du rätt IP-adress och du borde då komma åt gränssnittet.

De klassiska tricken brukar vara, töm web-cachen eller testa en annan webbläsare.
Funkar inte detta så har jag slut på idéer.
Det sista är då att kontakta Fibaro support så att de kan logga in via putty.
De ger dig instruktioner om hur du skall förbereda routern innan uppkopplingen.
Tycker du det verkar krångligt så kan du installera TemViewer (gratis) och låta dem gå den vägen.
HC2 med 4.143 Beta samt en HC2 med 4.143 Beta (Nu med en reparerad Recoverysticka)
Diverse Fibaro, TKB Home, Philio och Aeon-prylar. Domoticz, RaZberry, 1-Wire och ImperiHome
RH_Dreambox
Proffsmedlem
 
Inlägg: 788
Blev medlem: 03 jan 2015, 16:49
Ort: Vegby

av janos » 17 okt 2017, 12:10

Han svarar på anropet (http://192.168.X.X/api/devices?id=1) precis som du skrev.
Har tömt web cachen ett par gånger men ingen kontakt.
Hjälper det att köra recoveryn?
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

av janos » 17 okt 2017, 12:10

Han svarar på anropet (http://192.168.X.X/api/devices?id=1) precis som du skrev.
Har tömt web cachen ett par gånger men ingen kontakt.
Hjälper det att köra recoveryn?
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

av RH_Dreambox » 17 okt 2017, 13:41

Förmodligen skulle det hjälpa att köra en recovery.
Om du har en backup som är relativt aktuell så kan man använda den för att återställa systemet efter recoveryn.
Men om du inte kommer åt gränssnittet nu, kommer du då åt recoverys gränssnitt?
Det är ju bara att testa.

Annars skulle nog Fibaros support kunna rätta till det som har gått snett.
HC2 med 4.143 Beta samt en HC2 med 4.143 Beta (Nu med en reparerad Recoverysticka)
Diverse Fibaro, TKB Home, Philio och Aeon-prylar. Domoticz, RaZberry, 1-Wire och ImperiHome
RH_Dreambox
Proffsmedlem
 
Inlägg: 788
Blev medlem: 03 jan 2015, 16:49
Ort: Vegby

av alexndr » 17 okt 2017, 16:06

Så REST API:erna fungerar men inte GUI:T?

Exakt vad får du för fel när du accessar gränssnittet? 404?
alexndr
Medlem
 
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 jul 2016, 14:38

av janos » 18 okt 2017, 16:42

Ska jag logga in med ip numret så bara snurrar "bollarna" kommer inte längre än så.
Fibaro home säger Not available.
Mobil appen säger Trying to reconnect, inget mera bara snurrar där i evigheter.
Har kontaktat supporten de säger kör en recovery.
Körde den och då får jag åtkomst till fibaron.
Men när jag sen ska köra in backuppen så hänger sig allt igen. Har provat med 3 st olika backupper.
Dock så har jag kontakt med den efter en recovery, så det är väl bara till och börja och programmera från början igen.
Eller?
janos
Medlem
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 05 mar 2015, 11:56

Dustin
Nästa

Återgå till Fibaro Home Center 2