Mycket nöjd med mina motionssensorer från Fibaro men en av dem har börjat krångla. Själva motionsensorn visas numera i HC2 som en Tempgivare och ett ? istället för den fina ikonen. Går man in och kollar på enheten så står det mycket riktigt att den är en tempgivare och inget annat, går inte att ändra heller... Har installerat om den men får samma problem efter ett par dagar igen... Det jobbiga är att den registrerar fortfarande rörelser MEN en rörelse betyder 255 grader som resultat :/ Mycket jobbigt eftersom HC2 nu har larmat om att det brinner i mitt sovrum flera gånger pga tempen... :/
Någon som vet hur man löser detta eller är det bara att skicka tebax den? Som sagt, ta bort och lägga till den igen verkade ju inte funka... Mina 2 andra fibaro motionsensorer fungerar perfekt, med samma inställningar!
Fibaro Motion Sensor blir en tempgivare?! :?
Jag provade att köra en reconfig / väcka sensorn men inget funkar , så fick göra en ominstallera.Bamsefar wrote:Min ena Fibaro Motion Sensor indikerar ständig rörelse (är alltid blå i WEB GUIt) - är det bara ominstallation som gäller?
Som MrXs säger så vet fibaro om detta fel.
Mvh Niklas
Ominstallation med uttag av batteri, och så vidare - först då verkar den fungera som den kanske skall...
Långtidstest påbörjat...
Börjar bli lite som MiCasa Vera - snabbt och fel på Fibaro's produkter, och aldrig fixade.
Långtidstest påbörjat...
Börjar bli lite som MiCasa Vera - snabbt och fel på Fibaro's produkter, och aldrig fixade.
Kör Home Assistant efter totalt nederlag för HomeSeer
Det är ett känt problem, antingen blir de tempgivare eller så fastnar de som "breached":
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=4297
Fibaro nämner där vad de tycker man ska göra åt saken dvs polla mer sällan.
Jag har försökt men det händer fortfarande ibland.
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=4297
Fibaro nämner där vad de tycker man ska göra åt saken dvs polla mer sällan.
Jag har försökt men det händer fortfarande ibland.
Jaha nu har Fibaro sensor nummer två gett upp och konstantlarmar på rörelse - denna sensor är ju löjligt dålig, två av fem fellarmar just nu, en tredje larmade imorse men har återställt sig...
Min dog helt idag! Såg på loggen att den låste sig häromdagen på 29,4 i tempvärde, den funkade fint och registrerade både lux och rörelse men ingen mer temp och batteriet käkade den upp på ca ett dygn :/ Väntar på svar från Fibaro och sen skickar jag tebax skiten :/ Det tråkiga är ju att detta är saker man MÅSTE kunna lita på eftersom de sänder info om ex en potentiell brand men här sänds ju felvärden kors och tvärs... Fibaro måste ju ha stött på samma problem när de testar sina produkter, är ju magiskt om just deras saker fungerar felfritt men inte kundernas...
Timmen efter förra inlägget blev även nästa sensor en tempgivare!!! Måttligt imponerad MEN nu såg jag iaf ett mönster som kanske är slumpen men hur som helst så freakade båda motion sensors ut på exakt 29,40 grader. Slump eller inte? Känns som kanske en bugg, vid 29,4 grader blir motion sensor en tempgivare, haha sjukt jobbig bugg i så fall men det förklarar ju varför alla motion sensors har klarat sig så bra hos mig men nu när det är stekhett börjar flippa ur...
Jag tycker inte att de låst sig på någon temp/luxvärde - dom delarna fungerar fortfarande tycker jag nog.
Håller just nu på att labba med tamper switch/skaksensor/PIR sensorinställningar för att se om jag kan få till något.
- Just nu är PIR sensorn satt på minsta känslighet, det hjälper inte.
- Så just nu försöker jag konfigurera att skaksensorn, som tydligen inte återställer sig när den väl larmat?, att inte fungera, eller stänga av den då. Om jag lyckas med det, och sensor börjar fungera igen(?) så kanske jag försöker slå på PIR delarna igen. Skaksensor/tamper delarna har jag ju aldrig haft för avsikt att nyttja...
För tydlighetens skull: Jag vill främst använda Fibaro's rörelsesensor för temperaturmätning och ljusflödesmätningar, PIR vore nice, skak vore väl bra ur alarmsynvinkel, men då just dessa två funktioner verkligen inte verkar fungera....
Håller just nu på att labba med tamper switch/skaksensor/PIR sensorinställningar för att se om jag kan få till något.
- Just nu är PIR sensorn satt på minsta känslighet, det hjälper inte.
- Så just nu försöker jag konfigurera att skaksensorn, som tydligen inte återställer sig när den väl larmat?, att inte fungera, eller stänga av den då. Om jag lyckas med det, och sensor börjar fungera igen(?) så kanske jag försöker slå på PIR delarna igen. Skaksensor/tamper delarna har jag ju aldrig haft för avsikt att nyttja...
För tydlighetens skull: Jag vill främst använda Fibaro's rörelsesensor för temperaturmätning och ljusflödesmätningar, PIR vore nice, skak vore väl bra ur alarmsynvinkel, men då just dessa två funktioner verkligen inte verkar fungera....
Själva tempvärdet brukar inte låsa sig men däremot så har båda mina rörelsesensorer blivit tempgivare när den vanliga tempgivaren når exakt 29,4 grader. Men det kan ju vara slumpen iofs men det har som sagt hänt vid flera tillfällen... Mysko hur som helst...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Verkar som om i mitt fall problem rör sig kring tamper och skaksensorn... Skall väl inte ropa hej än så länge, men två av tre har kommit till liv och fellarmar inte längre... Återstår att se om den 3e an fås tillbaka till normalt liv...
Bah....
Right, klockan 02.23 väcks jag av detta, det är minst 27 grader där fibarosensorn som larmar står....Tempsensor (Vardagsrum): Attention! Potential freeze detected!
Last edited by Bamsefar on 29 Jul 2014, 08:07, edited 1 time in total.
Reason: Korrekt fras för notifieringen mitt i natten när det INTE var frysgrader....
Reason: Korrekt fras för notifieringen mitt i natten när det INTE var frysgrader....
Ni som har problem med fibaro's rörelse sensor, denna nya "runda lilla boll", om ni orkar och har tid, kan ni testa följande:
1) excludera er fibaro sensor från hc2
2) ryck batteriet på er fibaro sensor
3) vänta några minuter (tveksamt om just denna punkt tillför något, men så slumpade det sig hos mig, vart störd...)
4) includera er fibaro sensor till hc2 - observera att sensorn nu får nytt EnhetsID!!!
5) direkt in och ändar namn/rum - SAVE
6) direkt in och ändra parameter 20, ändra till värde NOLL. SAVE.
Sitt ned och VÄNTA på att den konfigurerar sig själv någon gång i framtiden - och för guds skull, se till att sensorn INTE skakar under tiden!!
Det parameter 20 gör är att stänga av skak/vibrations sensorn. Den verkar i mitt fall vara den felande länken.
Det sagt, jag har även ändrat parametrar (om dessa nu kan påverka också):
20 = 0 (dvs enligt ovan)
24 = val TVÅ, dvs valet EFTER standard på listan
40 = 40
42 = 600
64 = 900
80 = signal disabled
Jag säger inte att detta är lösningen, men efter detta så har ingen av sensorerna låst sig i "fel läge", därimot har en falsklarmat igår (men jag tror det var min hc2 som hade värmeslag trots alla kylknep jag tagit till - den var VARM kan jag säga så nu är den extra nedkyld) på frysning (se ovan). Men inga larm på rörelse/skak/vibrationer. Och framförallt inte låst i något omöjligt läge....
1) excludera er fibaro sensor från hc2
2) ryck batteriet på er fibaro sensor
3) vänta några minuter (tveksamt om just denna punkt tillför något, men så slumpade det sig hos mig, vart störd...)
4) includera er fibaro sensor till hc2 - observera att sensorn nu får nytt EnhetsID!!!
5) direkt in och ändar namn/rum - SAVE
6) direkt in och ändra parameter 20, ändra till värde NOLL. SAVE.
Sitt ned och VÄNTA på att den konfigurerar sig själv någon gång i framtiden - och för guds skull, se till att sensorn INTE skakar under tiden!!
Det parameter 20 gör är att stänga av skak/vibrations sensorn. Den verkar i mitt fall vara den felande länken.
Det sagt, jag har även ändrat parametrar (om dessa nu kan påverka också):
20 = 0 (dvs enligt ovan)
24 = val TVÅ, dvs valet EFTER standard på listan
40 = 40
42 = 600
64 = 900
80 = signal disabled
Jag säger inte att detta är lösningen, men efter detta så har ingen av sensorerna låst sig i "fel läge", därimot har en falsklarmat igår (men jag tror det var min hc2 som hade värmeslag trots alla kylknep jag tagit till - den var VARM kan jag säga så nu är den extra nedkyld) på frysning (se ovan). Men inga larm på rörelse/skak/vibrationer. Och framförallt inte låst i något omöjligt läge....