Uppdatera till 4.090 fr 3.600?

Post Reply
jocke
Medlem
Posts: 38
Joined: 23 Jan 2013, 13:45
11

Hej
kör nu på 3.600 och har gjort så en tid och är ganska glad över det när man läser allt strul med alla uppdateringar men nu funderar jag på att "komma till skott och uppdatera till 4.090. Den verkar ju ganska stabil om man får tro alla kommentarer. Jag har mest fibaro produkter och inga avancerade scener eller GEA. Dock lite kameror, sonos, lite enklare Lua m.m.
Frågan är vågar med det?
Ni som har gjort det vad behöver man tänka på?
Krävs det mycket jobb att få den att funka igen?

Tips och erfarenheter mottags gärna från er som gjort det. :D
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

4.090 Är den stabilaste fw4 versionen som finns, men den missade sändningar i min bostad, vilket 3.600 aldrig gjorde. Men tydligen var jag ensam om detta....

...så jag bytte till HomeSeer, och har inga missar i z wave kommunikationen, inga omstarter eller dyligt. Men jag har ingen fungerande energimätning...

När du uppgraderar så kan saker påverkas, men inget ohanterligt.

Dock om du är nöjd med 3.600, varför ens riskera en upgrade? Varför och vad är det du tror du behöver?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jocke
Medlem
Posts: 38
Joined: 23 Jan 2013, 13:45
11

Tack för svar bamsefar!
Nja är väl inte så att jag måste uppgradera nu men känns som man åker på det någon gång ändå.
Tappar ju lite roliga funktioner som inte finns i 3.6.
Det är därför jag tvekar är det värt det och hur mycket måste justeras/ göras om och vad är fortfarande ostabilt?
Ju längre uppgraderings steget är desto mer känns det som kan gå fel.
Fler erfarenheter?
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag tror att många av de som upplever v4 som hyggligt stabil har startat om från början efter uppdatering, dvs exkluderat / inkluderat samtliga moduler.
Sen behöver du ha tålamod när du uppdaterar, känns som att det tar riktigt lång tid innan v3 har konverterats till v4.

Mitt tips är att du exkluderar allt, uppdaterar, sen lägger du tillbaka enhet efter enhet där du kollar ordentligt att enheterna läggs till på korrekt sätt.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag tycker 4.090 är stabil. Inga problem alls egentligen. Dock har jag aldrig gjort någon uppgradering. 4.090 var min instegsversion ..
leiff
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 11 Feb 2014, 22:53
10
Location: Luleå

Jag uppgraderade från 3.600 till 4.056 och har aldrig haft några problem, kör nu 4.090. Har flest fibaro enheter men även en del andra. Ingen enhet har jag varit tvungen att exkludera/inkludera igen.
Det som jag ändrade vid uppgradering var att skriva om de scener i lua som använde sleep.
Det enda som inte fungerar för mig idag är ZipaBox RFID Keypad som användes för att larma av/på med tagg (fungerade innan 4.080). Kan tilläggas att lägger jag till denna enhet så slutar allt att fungera.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

leiff wrote:Jag uppgraderade från 3.600 till 4.056 och har aldrig haft några problem, kör nu 4.090. Har flest fibaro enheter men även en del andra. Ingen enhet har jag varit tvungen att exkludera/inkludera igen.
Det som jag ändrade vid uppgradering var att skriva om de scener i lua som använde sleep.
Det enda som inte fungerar för mig idag är ZipaBox RFID Keypad som användes för att larma av/på med tagg (fungerade innan 4.080). Kan tilläggas att lägger jag till denna enhet så slutar allt att fungera.
Kan du utveckla "Det som jag ändrade vid uppgradering var att skriva om de scener i lua som använde sleep"?
leiff
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 11 Feb 2014, 22:53
10
Location: Luleå

Det är inte lämpligt att ha flera scener som har evighetsloopar där man har en sleep för att nått ska hända en gång per minut (eller något liknande) då detta tar en del cpu kraft (finns flera trådar om detta, var segt i början av 4.xxx). Rekommendationen var att använda "SetTimeOut" istället. Jag hade flertalet scener med sleep och valde istället att göra en scen med sleep om ändrade en värdet på en variabel istället och låter alla andra scener triggas när denna variabel ändras. Har ett antal variabler som ändras av olika orsaker (klockslag, sol, tidpunkt på dagen) och låter scenerna agera när det sker ändringar. Samma lösning hade nog fungerat i 3.600 också men jag har aldrig ångrat uppgradering till 4.xxx.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

leiff wrote:Det är inte lämpligt att ha flera scener som har evighetsloopar där man har en sleep för att nått ska hända en gång per minut (eller något liknande) då detta tar en del cpu kraft (finns flera trådar om detta, var segt i början av 4.xxx). Rekommendationen var att använda "SetTimeOut" istället. Jag hade flertalet scener med sleep och valde istället att göra en scen med sleep om ändrade en värdet på en variabel istället och låter alla andra scener triggas när denna variabel ändras. Har ett antal variabler som ändras av olika orsaker (klockslag, sol, tidpunkt på dagen) och låter scenerna agera när det sker ändringar. Samma lösning hade nog fungerat i 3.600 också men jag har aldrig ångrat uppgradering till 4.xxx.
Det hade jag ingen aning om. Jag vet inte hur LUA fungerar men jag har aldrig sprungit på ett programmeringsspråk där sleep i sig tar CPU- kraft. Kanske har det att göra med att antalet trådar blir större och att det i sin tur är dåligt? Har du länk till någon tråd där man kan läsa mer? Har sökt men inte hittat något ..
Post Reply