Starta och stänga av förstärkaren via HC2?

Utvecklar du en smartphone-app? Datorprogramvara? Få hjälp av andra och bidra med dina egna erfaranheter.
Post Reply
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Hej,
Är ny på LUA och automation i stort och har en del att lära... :-)

Har skapat en scen som dimmar belysningen till rätt nivå och drar ner rullgardin osv när jag startar projektorn, nu vill jag också att förstärkaren startar samtidigt och slås av när projektorn stängs av.

Hur avancerat är det att skicka signaler ifrån HC2 till förstärkaren? Behöver ingen grafik eller något till krånglat, bara en kod i scenen som slår av/på, någon som har koll?
Recievern är Sony STR-DN1050 med WIFI och går att styra via app.

Egentligen samma önskan med min Squeezebox, skulle vilja skicka något som stoppar musiken när scenen ovan körs, är det möjligt att få till?
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Hittade koden koden nedan i LUA för nybörjare av Bamsefar och tänkte att den plankar jag rakt av så jag kan slå av och på Squeezeboxen, problemet är att inget händer...
Vad kan vara fel? Är det någon mer inställning som behöver göras? Något plugin/program som behövs på datorn som kör mediaservern?

Jag klippte ut koden nedan, skapade en knapp i virtual device och klistrade in det i kodfältet för knappen och bytte till LUA code, bytte ut IP och MAC till spelarens adress, har jag missat något?

-- SqueezServer IP
local ipadd = '192.168.1.44'
local portno = 9090
local player = "00:04:20:16:e9:28 "
-- the cmnd string
local cmnd = "power 1 "
-- construct the sting to send
local stringtosend = player .. cmnd .. string.char(10)
tcpSocket = Net.FTcpSocket ( ipadd , portno)
tcpSocket:setReadTimeout(2000)
--send the command
bytes, errorCode = tcpSocket:write (stringtosend)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

IP skall vara SqueezeServer IP och inte spelarens IP.

Vad gäller din första fråga om stereon, jag har liknande uppsättning som du, dvs projektor osv. Jag använder följande för att styra olika funktioner på min Marantz förstärkare vi IP:

Code: Select all

function IP_Send(Code, IP, Port, Message_Header)
	message = ""
	bytes = 0 
	errorcode = 0
	try = 1
	tcpSocket = Net.FTcpSocket(IP, Port)
	tcpSocket:setReadTimeout(50)
	bytes, errorCode = tcpSocket:write(Code.."\r")
	tcpSocket:disconnect()
	while errorCode ~= 0 and try ~= 6 do
		message = message.."- Försök "..try.." misslyckades att sända "..Code.." , returkod "..errorCode.."!\r"
		fibaro:sleep(350)
		tcpSocket = Net.FTcpSocket(IP, Port)
		tcpSocket:setReadTimeout(50)
		bytes, errorCode = tcpSocket:write(Code.."\r")
		tcpSocket:disconnect()
		try = try + 1
	end
	if message ~= "" and try == 6
	then 
		subject = Message_Header.." sänd misslyckades!"
		fibaro:call(2, "sendEmail", subject, message)
		return false
	end
	return true
end

IP_Send("ZMON","192.168.1.7",23,"Marantz SR7008 IP")
Kanske lite överkurs med email när man får transfer fel, men why not tänkte jag en dag.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Tackar, nu funkar det perfekt!

Har skapat några till knappar genom att byta ut "power 1 " till power 0, stop, pause och play så nu har jag snart full kontroll :-)
Volymen har jag inte lyckats få till, har du någon bra lösning där du kan dela med dig av?
Byta till nästa låt har jag inte heller fått ihop.
Kunna välja en viss playlist/låt hade också varit en bra funktion om det går att få till?


Angående förstärkaren så verka Sonys modeller vara svårstyrda... har googlat för fullt men har i princip gett upp och får nog inrikta mig på att skaffa en förstärkare som har färdigt fibaroplugin. (ironiskt nog köpte jag den nyligen just för att kunna styra trådlöst via nätverket..... hade dock inte Fibaro då..) .
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Earplugged wrote:Tackar, nu funkar det perfekt!
Volymen har jag inte lyckats få till, har du någon bra lösning där du kan dela med dig av?
Byta till nästa låt har jag inte heller fått ihop.
Kunna välja en viss playlist/låt hade också varit en bra funktion om det går att få till?
.
Ingen som fortfarande kör Squeezebox och kan dela med sig av en VD eller lite kod för Volym osv? Kör alla Sonos nuförtiden.. ? :-)
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Sorry jag använder bara min Boom till att vakna med på morgonen, och den går via alarminställningar. Så det du söker efter vet jag inget om, men sök efter något i stil med API och squeezebox - jag har minne av att det ligger där någonstans.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Bamsefar wrote:Sorry jag använder bara min Boom till att vakna med på morgonen, och den går via alarminställningar. Så det du söker efter vet jag inget om, men sök efter något i stil med API och squeezebox - jag har minne av att det ligger där någonstans.
Ja vi blir väl färre och färre med Squeezebox....
Har googlat som en galning och testat olika varianter men volymen ändras inte

Denna kod nedan kändes ju klar men får den inte att funka, kanske just: local cmnd = "mixer volume " .. _sliderValue_ inte funkar i VD?

Behöver egentligen ingen slider men har försökt skicka fasta värden men lyckas inte med det heller.

-- the LMS server
local ipadd = "192.xxx.xxx.xxx"
-- the cli plugin port
local portno = 9090
-- the MAC of the player
local player = "00:00:00:00:00:00 "
local playername = "Squeezebox Boom "
-- the cmnd string
-- change to any cli player command to create buttons
local cmnd = "mixer volume " .. _sliderValue_
-- construct the sting to send
local stringtosend = player .. cmnd .. string.char(10)
--open the socket
tcpSocket = Net.FTcpSocket(ipadd, portno)
--set the read timeout
tcpSocket:setReadTimeout(2*1000)
--send the command
bytes, errorCode = tcpSocket:write(stringtosend)

Ps
Bamsefar: kör du alarmet fristående i Squeezeboxen eller har du lyckats styra några Z-wave funktioner när alarmet startar?
Har en Squeezebox touch som väckarklocka och hade varit trevligt att trigga "vakna scen"
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag kom på att mycket finns dokumenterat på Vera sidorna, så jag googlade fram WIKI sidan:
http://wiki.micasaverde.com/index.php/Squeezebox

Jag använder en Synology server som har Squeezebox programvaran på sig, och jag styr alltså själva tidpunkten via Squeeze Server, och sedan slår jag på larm1 eller larm2 beroende på vilken dag det är (arbetsdag eller ledig dag = sovmorgon). Jag kan också, såklart, slå av båda larmen, så inget går.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Jag saknar fortfarande möjligheten att styra min Sony förstärkare men hittade lite info här som borde gå att använda om man bara bergrep hur: https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=10587

Någon vänlig själ som kan förklara hur man skulle kunna använda detta i en VD?
Post Reply