Fuktmätare i torpargrund?

Övrigt
Post Reply
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Vad är enklaste/billigaste/smartaste sättet att mäta fukthalt och temperatur i en torpargrund och få resultatet i HC2?

Har en "Temperature and Humidity Sensor - Everspring" liggande men den verkar ha för kort räckvidd och är batteridriven och måste monteras under golvet och blir svår att komma åt för att byta batteri i... (ingen krypgrund)
En "multisensor 6" kunde eventuellt fungera att montera under golvet och dra en USB-kabel genom isoleringen, vet inte hur den mår av att vara monterad permanent i en husgrund... pajjar den kommer jag aldrig åt den heller..

Jag hade önskat att själva enheten satt inne i huset och endast ett par mätprobar stack ner igenom golvet, finns det någon sådan lösning?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag har Everspring mätaren, och den är SVÅR att inkludera så räckvidden duger. Men batteribyte krävs minst en gång om året........
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Bamsefar wrote:Jag har Everspring mätaren, och den är SVÅR att inkludera så räckvidden duger. Men batteribyte krävs minst en gång om året........
Jag har klurat på någon lucka för att fiska upp den och kunna byta batterier, men den tappar hela tiden kontakten och behöver väckas upp så då började jag leta efter annan sensor...... några tips för att öka räckvidden? Har ett antal andra enheter i huset ovanför grunden som fungerar perfekt.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Kan du inte försöka se om någon mötdriven, alltså 230v, puck eller plugin kan vara nära sensorn och agera relay, dvs mesh mätverket?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Bamsefar wrote:Kan du inte försöka se om någon mötdriven, alltså 230v, puck eller plugin kan vara nära sensorn och agera relay, dvs mesh mätverket?
Jo jag har ett antal enheter precis i närheten som borde hjälpa till men verkar inte hjälpa... satte idag en wallplugg strax ovanför och skall nu testa om det bir bättre.
Post Reply