Danfoss Living Connect

Övrigt
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Någon firmware har jag inte sett går att ladda ned i termostaterna. Det är sällan firmware går att uppdatera trådlöst och termostaterna har ju ingen hård ingång.

Nedladdningen som är utlagd är för Link CC-enheten. Denna fungerade inte att ladda ned, någonstans över huvudtaget, när jag försökte men jag lyckades få den skickad från Danfoss via mail.

Generellt måste jag säga att Danfoss inte ger ett speciellt kompetent intryck. Firmware kallas software, informationen om vilka adaptrar som behövs för äldre radiatorkoppel är mycket bristfällig och manualen sen...igår såg jag att det enda som visades på mina termostaters display var låssymbolen. Jag såg i manualen att den betydde barnlås men det stod ingenting om hur man låste upp den igen. Det står inte ens hur man aktiverar barnlåset!

Det visade sig att om man over ride:ar schemaläggningen i Link CC genom att välja "Komfortläge" alt. "Bortrest" så låses termostaterna och när man går tillbaka till schemastyrning öppnas de igen...inget av detta har jag sett i manualen.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

http://se.varme.danfoss.com/Content/4e3 ... 25bb6.html

Men kanske inte är detta som behövs.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Det står ju klart och tydligt att det är för Link CC:

"Ny programvaruuppgradering för Danfoss Link ™ CC"
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

jag fick för mig att den även skickade ny uppdatering till termostaterna, men så bra var det inte då.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Nex wrote:Ni som köpt och fått version 3..., varifrån har ni köpt då? De ställen som säljer Danfoss till z-wave styrsystem lär väl knappast sälja fel typ??? Tänker på Grönahus, M.nu mfl...


Sent from my iPad using Tapatalk
Då svarar jag mig själv efter att ha frågat M.nu! Citat "Vi säljer rätt typ!" Så inga konstigheter där! Så åter igen, varifrån köper ni era eftersom ni får fel modeller?

https://www.m.nu/zwave-danfoss-living-c ... p-920.html


Sent from my iPad using Tapatalk
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

jag köpte min från solar vvs.
Men inte fanns det olika att välja på. m.nu måste fått tag i ett parti med gamla modellen.

Henrik
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Fast vad jag förstod det så har Danfoss gjort olika versioner, en för deras CC och en för Z wave. Alltså inte en gammal version och en nyare, båda versionerna finns ju uppenbarligen fortfarande på marknaden, upp till företaget att beställa hem rätt typ bara... En VVS firma tar säkerligen hem en CC Link version istället för Z wave om de inte säljer Z wave system. Men M.nu har ju inte användning för CC versionerna och har därför köpt in Z wave versionerna... Kontentan av det hela, köp hos en återförsäljare för Z wave för att få rätt ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

ska kolla med solar efter helgerna. Blir mycket billigare att köpa där än hos m.nu.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Jag vet inte om ni verkligen orkat läsa dokumentet jag länkade till tidigare men det finns inte bara två versioner av termostaten, det finns tre!

Jag orkar inte lista alla varianter här eftersom de finns i dokumentet men en sammanfattning är:

De tre versionerna har någon av fem firmware-versioner varav åtminstone tre är kompatibla med tredjeparts Z-waveprodukter. En är inte kompatibel medan en det inte framgår ifall den är det eller inte.

Den version man ska akta sig för är alltså 014G0002 med firmware 3.02 medan 014G0002 med 2.06 fungerar bra.

Min gissning är att Danfoss inte tillhandahåller alla de olika versionerna längre utan endast de senaste, 014G0002 med firmware 3.02 och 014G0012 med firmware 2.50. Sen finns ju någon 3.04 också men den lämnas i stort sätt okommenterad i dokumentet så den kan jag inte uttala mig om. Övriga versioner som säljs är troligen gamla lager hos återförsäljarna.

EDIT:

På m.nu's hemsida står det att de säljer 014G0012. Denna har ju FW 2.50 så om uppgiften stämmer fungerar den alltså med tredjepartsprodukter.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jo jag läste och ska undersöka 014G0012 efter helgerna.
Men den jag har som är 02 och 3.02 kommer upp i hc2 men tar inte emot när man skickar något.
Så de kan inte tagit bort allt helt. eller borde man ändå se den om den inte stödjer z-wave
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Enligt dokumentet är standard Z-wavekompabilitet borttaget i 3.02. Det betyder inte att Z-wave är borttaget. Danfoss system använder fortfarande Z-wave för kommunikation men det är låst för tredjepartsprodukter. Sen har de tagit bort kompatibilitet mot sin egen Link CC i 014G0012 med firmware 2.50 vilket gör att jag inte kan köpa den versionen förrän jag skaffat en vettig gateway.

Som jag skrev tidigare, Danfoss verkar inte speciellt kompetenta och nu är det otroligt snurrigt med alla versioner och firmware.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

ja och ringa till en dansk säljare är inget jag har lust med =).
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Man kan ju lugnt säga att Danfoss har snurrat till det ja! Men som sagt köper man från rätt butik som vet vad de säljer så är det ju heller inget problem :)


Sent from my iPad using Tapatalk
mickeys
Medlem
Posts: 80
Joined: 28 Oct 2013, 19:54
10

Då borde man egentligen jaga den gamla versionen. Jag har ju både CC link och HC2:an. Frågan är bara om det finns att få tag i.
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

mickeys wrote:Då borde man egentligen jaga den gamla versionen. Jag har ju både CC link och HC2:an. Frågan är bara om det finns att få tag i.
Med största sannolikhet endast begagnat via typ Blocket. Det var där jag hittade mina åtta med Link CC som dock var splitt nya i kartong, aldrig uppackade. Tur som en tok skulle jag tro! :lol:

EDIT:

Då jag saknar tre termostater för att få ett komplett system i huset har jag inte givit upp sökandet efter rätt modell för mig. Jag hittade då denna sida i Tyskland. De säljer 014G0002 men det framgår inte vilken firmware det är. Drog därför iväg ett mail till dem för att se ifall de är mer kundvänliga och vill kolla under luckorna vad det står där. Återkommer med svar...priset var ju riktigt bra! För tre termostater (som jag alltså behöver) blir det lite drygt 1150 spänn inklusive frakt! :D
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Snabb fråga som säkert står här nånstans men som jag inte hittar nu! Behöver Danfoss Living Connect Z någon annan sensor ex Aeon Labs 4-1, för att kunna styra temperaturen? Jag fattar det som att Danfozz L C Z, bara sätter ett riktvärde vid termostaten men att den behöver en tempgivare placerad i rummet för att se om den verkligen når den temperaturen? Eller har jag fel?

Skall precis lägga en beställning så jag önskar snabbt svar om jag behöver köpa en till sensor ;)
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Danfoss Link CC kräver ingen extra sensor för att styra termostaterna. Dock stämmer det att termostaterna inte skickar någon tempuppgift så 20° på termostatens display betyder inte att det garanterat blir 20° i rummet. Sen kan det ju givetvis stämma ändå men i t ex vår tvättstuga måste jag kräma på termostaten till 28° för att det ens ska bli i närheten av 20° i rummet. I sovrummet verkar termostatens temp stämma ganska bra med rummets.

Nu har jag ju ingen riktigt Z-Wavegateway så jag vet inte hur det funkar med dem men jag skulle gissa att det är precis på samma sätt för såna.

Förövrigt har jag inte fått något svar från Tyskland ännu så jag ska dra iväg ett mail till för att trycka på lite.
Paxman
Medlem
Posts: 46
Joined: 20 Nov 2013, 16:50
10

Efter ytterligare ett mail kom svaret ganska snabbt från Tyskland:

"Hello,

the German version has the latest update from Danfoss. Which name exactly, I can not tell them.

Greetings Karl Heinz Funkat
Plumbing and Heating Store"


:geek: Vad det nu kan betyda...

Med andra ord inte värt risken att spara några hundringar för mig. Helt klart bättre att beställa från m.nu så man kan vara säker. Dessutom klart enklare om man måste reklamera.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Paxman wrote:Danfoss Link CC kräver ingen extra sensor för att styra termostaterna. Dock stämmer det att termostaterna inte skickar någon tempuppgift så 20° på termostatens display betyder inte att det garanterat blir 20° i rummet. Sen kan det ju givetvis stämma ändå men i t ex vår tvättstuga måste jag kräma på termostaten till 28° för att det ens ska bli i närheten av 20° i rummet. I sovrummet verkar termostatens temp stämma ganska bra med rummets.

Nu har jag ju ingen riktigt Z-Wavegateway så jag vet inte hur det funkar med dem men jag skulle gissa att det är precis på samma sätt för såna.

Förövrigt har jag inte fått något svar från Tyskland ännu så jag ska dra iväg ett mail till för att trycka på lite.
Vi får se hur det blir, har beställt och hoppas på att mina gamla element från 70-talet har en storlek som passar... Köpte även extra kittet för olika storlekar på radiatorrören. Blev en Aeon Labs Multisensor som jag hoppas kunna ha som temperaturreferens till Danfoss thermostaterna.
Post Reply