Verisure+HC2

Övrigt
Post Reply
Erik
Medlem
Posts: 65
Joined: 10 Jan 2016, 18:46
8

Det verkar som om det finns 3 lösningar på hur HC2 ska förstå Verisure:s status.
Det man vill ha scener för är så klart
Larm av
Larm på
Skalskydd av
Skalskydd på
Larm utlöst
Brandlarm utlöst

Alternativ1 "Fibaro wall plugg" -> Verisure plugg -> något som drar ström.
Där efter får man programmera HC2 att spela scener när Fibaro pluggen drar mer än X watt.
kostnad Fibaro wall plug 500kr + Verisure plugg 1100kr + Lampa 100kr X 6 = 10200kr

Alternativ 2: Verisure API tex Raspbery pi på en separat dator som pollar mot verisure.se och skickar upp till HC2.
Verkar tidskrävande och omständigt och dyrt.

Finns det ingen bra lösning på detta? en framtida mukvaru-integration till HC2?
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag kör Tasker på en surfplatta som lyssnar på meddelanden från Verisure-appen.
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

SirMaggot wrote:Jag kör Tasker på en surfplatta som lyssnar på meddelanden från Verisure-appen.
Utveckla gärna hur det fungerar. Vilken API sträng använder du och hur?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Erik
Medlem
Posts: 65
Joined: 10 Jan 2016, 18:46
8

SirMaggot wrote:Jag kör Tasker på en surfplatta som lyssnar på meddelanden från Verisure-appen.
Ja detta låter ju intressant. köpa pluggar för 10000kr är ju inte aktuellt
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag ska försöka skriva en liten guide så fort jag får tid, men kortfattat så ni behöver Tasker, Autonotification och Imperihome. (Auonotification och imperihome körs som plugin i Tasker)
Autonotification lyssnar på inkommande push från Verisure-appen och startar en scen via imperihome.

Tror dock inte att det går att skilja på skalskydd och vanlig "pålarmning"
Erik
Medlem
Posts: 65
Joined: 10 Jan 2016, 18:46
8

SirMaggot wrote:Jag ska försöka skriva en liten guide så fort jag får tid, men kortfattat så ni behöver Tasker, Autonotification och Imperihome. (Auonotification och imperihome körs som plugin i Tasker)
Autonotification lyssnar på inkommande push från Verisure-appen och startar en scen via imperihome.

Tror dock inte att det går att skilja på skalskydd och vanlig "pålarmning"
Om jag fattat rätt.
1 Köp en billig android installera på ett elutag och wifi
2 Installera Verisure, Tasker, Autonotification och Imperihome
3 Få det att lira!

Jag har blev lurad att köpa den där polska skroten vid namn Home center 2 som mest dammar och inte alls är så bra.
Om det finns något plugin på väg till den skulle det ju underlätta. Men det är nog bäst att sälja den till priset av aluminiumskalet.
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Erik wrote:
SirMaggot wrote:Jag ska försöka skriva en liten guide så fort jag får tid, men kortfattat så ni behöver Tasker, Autonotification och Imperihome. (Auonotification och imperihome körs som plugin i Tasker)
Autonotification lyssnar på inkommande push från Verisure-appen och startar en scen via imperihome.

Tror dock inte att det går att skilja på skalskydd och vanlig "pålarmning"
Om jag fattat rätt.
1 Köp en billig android installera på ett elutag och wifi
2 Installera Verisure, Tasker, Autonotification och Imperihome
3 Få det att lira!

Jag har blev lurad att köpa den där polska skroten vid namn Home center 2 som mest dammar och inte alls är så bra.
Om det finns något plugin på väg till den skulle det ju underlätta. Men det är nog bäst att sälja den till priset av aluminiumskalet.

ELLER om du har en mac installera Indigo och ladda ner ett gratis app för verisure... :)

//Jens
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Image

Bild från Indigo.

//Jens


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Erik
Medlem
Posts: 65
Joined: 10 Jan 2016, 18:46
8

[quote="jens"]Image

Bild från Indigo.

//Jens

Jag har tyvärr bara en macbook som följer med mig. Jag antar att man måste ha en hemma stationär.
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Erik wrote:
jens wrote:Image

Bild från Indigo.

//Jens

Jag har tyvärr bara en macbook som följer med mig. Jag antar att man måste ha en hemma stationär.

Ja det stämmer, jag köpte en Mac Mini på blocket för 3000:- tror den var från 2011-12 men har inte ångrat det, jag kan inget om kodning, har bara byggt mitt system med standard kommandon som är i indigo, Verisure (Yale) funkar super, DSC (Larm) lika så Z-wave, 433Mhz, 1-Wire, Raspberry, Arduino, Netatmo, Sonos, mm likaså det bara rullar på...

//Jens
Erik
Medlem
Posts: 65
Joined: 10 Jan 2016, 18:46
8

Jag tankade ner Indigo domestics och intallerade en trial. fick upp ett hus med fish tank och annat mumbojumbo så jag kan inte riktigt prova det jag vill. Någon Verisure koppling har jag heller inte hittat.
Jag tror att det är enklare och billigare att köra HC2 än att lära mig ytterligare ett halv tattigt system.
Tack ändå :)
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Vilket Verisure API använder Indigo? Vad jag vet finns det inget publikt mjukvaru API och således är det upplagt för underhåll. Mängden tid beroende på hur ofta Verisure ändrar icke publika API eller meddelanden.

Att använda Verisures hårdvaru API blir som sagt dyrt men det är nog den säkraste lösningen just nu. Jag kör själv med två Verisure plugs och en Fibaro 2x1,5kW brytare. Det ger bara möjlighet att reagera på två typer av händelser men det räcker för min del och fungerar perfekt. En 2x15kW brytare är billigare än 2 stycken wallplugs så du kan nog komma ner lite i pris där även om den fortfarande kanske inte är rimlig..

Gällande HC2 i helhet är jag lyckligt ovetande om alla problem det pratas om. Mitt systemet har rullat i över 2 veckor utan några som helst tecken på problem. Då kör jag ändå en hel del sensorer och ett par ganska komplicera LUA- scener. Kan det vara så att 4.090 är väldigt stabil alternativt att jag inte behövt göra en uppgradering för att komma till 4.090?
Post Reply