ivt bergvärmepump, med fibaro door sensor?

Övrigt
Post Reply
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hej, har en bergvärmepump som jag skulle vilja få larm ifrån ifall den larmar.

Min tanke var att använda en Fibaro Door sensor med (IN) ingången.
Dock så fungerar ju inte detta, då den tydligen inte kan använda IN ingången och dörrmagneten samtidigt.

Jag fattar inte detta?

Man kan ju koppla in en tempgivare på den, då kan den tillomed presentera temperatur samt dörrmagneten.
Finns det inget sätt att koppla in sig, så jag kan använda dörrmagneten samt en ingång...
Typ konfigurera den med tempgivare, men sen ta bort den o koppla in kabeln... Blir det typ "max" eller "min" garder när IN porten kortsluts då?

Om det nu är omöjligt, vad skall jag använda mig av för enhet för att komma så billigt undan som möjligt?

Lika dant, så skulle jag vilja använda en fibaro door sensor, där jag använder magneten samt drar kabel till låset, så jag kan se att det är låst?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
PatrikB
Medlem
Posts: 29
Joined: 05 Sep 2012, 08:24
11
Location: Kullavik, Göteborg

Hej Clabbe,

Har du löst detta?

Om inte, hur larmar din värmepump med summer, led eller på något annat sätt?

Fibaro's doorsensor skall ju fungera lite som du tänker, magnetkontakt, mäta temperatur samt en brytande kontakt.

Din tanke är om jag läser rätt att ansluta larmet från värmepumpen till den brytande kontakten för att sedan få larm från HC2.

Stämmer detta?

/Patrik
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Ja det var tanken, men min riktiga tanke var att den kunde få köra bägge och, både vara dörrsensor och larm sensor.

Men efter att ha läst på så kan inte fibaros doorsensor köra bägge samtidigt.
Så just nu larmar pumpen nere i källlarn bara med en led. Men det finns som sagt en potentialfri utgång som jag vill läsa av, men funderar istället på att lägga en binärsensor, den är ju lite billigar..
Så jag har faktiskt inte kommit vidare..

Detta för att min HC2, dog för ett par veckor sedan.
Total kaputt.

Fick skicka den till Fibaro, o inte ens de vet vad som är fel på den än, så efter lång väntan så fick jag faktiskt tillbaks en ny fibaro HC2 i fredags. o har faktiskt inte hunnit kolla på det sen det, då jag haft lite att göra för att få allt att fungera som tidigare igen.

Har nu även skaffat en 2 binär sensorer så skall försöka mig på dessa, 1 för larm på brunn och bergvärmepump och en för att styra garageport.
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Post Reply