Trappkontakt fråga

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
fredrik64
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 24 Mar 2017, 10:13
7

Har precis börjat installera en del Z-wave plus sensorer och switchar. Nästa steg var att installera dimmer och brytare för taklampor. Köpte Qubino Flush Dimmer, Flush 1 relay och Flush 2 relay.
Men det är inte så enkelt märker jag snabbt. Förstår grunderna i elektricitet, men detta med trappkontakter/brytare övergår min nivå ordentligt. Efter en del sökande på internet inser jag att det kan skapa än mer förvirring.
Mitt hus är byggt -89. All el är original. Se bilden, tyvärr verkar det som om elektrikern inte helt följt standard. Men osäker.
Söker nu råd hur man kan lista ut hur jag skall koppla in Z-wave dimmern.
I hallen har jag 3 brytare, ingen dimmer (Entrebrytaren är en delad brytare för ytterlampa). Ritade av brytarna sett "bakifrån". Entrebrytaren har högra delen när man ser den bakifrån.
När jag tittar på Qubino instruktionerna så verkar det som jag skall lägga varje brytare på sin eget stift till själva Qubino dimmern. T ex entrebrytaren på I1, köksbrytaren I2 och trappbrytaren I3. Om det är så skall jag väl inte ha kvar "trappkopplingen" i befintliga brytare? Eller har jag missförstått hela saken?
Eller skall jag mäta upp kablarna och koppla som Qubino diagrammet.
Har sökt flera trådar på forumet, men inte helt funnit svaret.
Tackar för råd på förhand!
Attachments
Qubino kopplingsdiagram
Qubino kopplingsdiagram
Befintlig elkoppling hall
Befintlig elkoppling hall
fredrik64
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 24 Mar 2017, 10:13
7

Glömde säga att det är 2 st taklampor (dimbara LED) i hallen. Det kanske framgår av bilden. :o
Post Reply