Fibaro Dimmer 2 - kabel strömbrytare till Sx/S1

Vet du inte hur du ska koppla in dina produkter? Här hjälper vi dig med elspecifika frågor och diskuterar lösningar kring el.
Post Reply
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Ska koppla in en Fibaro dimmer 2 (FGD-212) samt en Fibaro Double Switch (2x1,5kW).
Kommer dra allt i vanliga kabelkanaler.
Fibaroprylarna kommer monteras i utanpåliggande dosor några meter från strömbrytarna.

Vilken kabel bör man använda att dra mellan Sx/S1 och strömbrytarna?
Vill använda så smidig kabel som möjligt för att kunna använda så liten kabelkanal som möjligt.

Inte jag som ska koppla men eftersom elektrikern inte är så hemma på Z-Wave så ställer jag frågan här.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

FK eller FQ e väl bäst.
Vet dock inte om man får dra dessa löst i kanal
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Ganska säker på att det inte tillåtet att dra dessa i vanlig kabelkanal. Då ska det krävas verktyg för att öppna den.

Var mest om det är full strömstyrka som går till knappen (och upp) eller det är någon form av lågvoltssignal?
Kan man gå ner till klenare kabel (2x0,5mm²) så är det enklare att få plats i kanalen.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Det är 230v som gäller.
Så du behöver en kabel som är gjord för detta.
Men Sx är samma som L, så du behöver inte dra ner en extra ledare om du redan har L vid strö,brytaren.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Kanon. Tackar för svar.

Så Sx är egentligen bara fas ut från pucken?
För att ha allt helt klart gjorde jag en extremt väl utförd skiss i paint ;)

Har idag kabel ned till strömbrytare för tvättstuga (en strömbrytare) samt belysning till både uterum och utebelysningen (en gemensam strömbrytare).
Tanken är att behålla matningen för tvättstugan som den är. Den kommer ligga kvar på egen strömbrytare/samma grupp som tidigare.

Ny matning från centralen dras fram till de båda eldosorna. Här ska ligga en puck i varje dosa.
Vilka kablar behövs då ned till resp strömbrytare?
Vill ha så få kablar som möjligt ned till strömbrytarna då allt kommer ligga i kabelkanal.

Är jag helt fel på det om det blir följande:
*En kabel till belysning tvättstuga (befintlig kabel).
*En kabel till belysning uterum (Fas ned och tändtråd till lampa - ej inkopplad via Z-wavepuck)
Kan jag använda denna fas för att mata de 3 strömbrytarna (återfjädrande) som ska styra puckarna?
*Tre ledare som går från resp strömbrytare till S1 på dimmer samt S1 och S2 på brytaren 2x1.5kW
Inkoppling el tvättstuga.jpg
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Ja det är rätt tänkt med antal trådar.
Men du måste se till så du inte blandar de olika grupperna (säkringarna) i samma dosa.
Så dosan som sköter tvättstugan får inte ha någon kontakt med de övriga 2 dosorna då det blir en ny säkring till dem.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Dede
Medlem
Posts: 82
Joined: 14 Jan 2014, 16:15
10

Kanon.

Det har elektrikern gjort klart så knappen till tvättstugan kommer ligga i en helt egen strömbrytare med förhöjningsram.
Blir egentligen bara en ny brytare eftersom vi kommer använda bef. kabel.
De andra 2 dubbelbrytarna kommer gå på samma grupp så de kommer ligga i en dubbel förhöjningsram.

Det som kommer installeras i dosorna kommer allt att ligga på samma grupp så ska inte vara några problem.
Men det har som sagt elektrikern koll på. Bara Z-Wavedelen han inte har koll på.

Men då vet jag i alla fall hur mycket kablar jag ska räkna med och vilken dimension de ska ha.
Post Reply