Fibaro wall plug

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
Owe
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 29 Oct 2020, 20:11
3

Hej,

Jag har en HCL3 och det fungerar riktigt bra, nu fick jag 2 st Fibaro Wall Plugs, type F i julklapp och skall (vad jag trodde) enkelt lägga till dem till min HCL3. Jag kör addera enhet men inget händer. Har tryckt 3 gånger på wall plug knappen, satt i, dragit ur och stoppat i igen, gjort reset men jag får det tyvärr inte att fungera, ringen på wall plugen blinkar typ gul/grön? Så nu frågar jag er om ni har möjlighet att hjälpa mig med vad jag gör för fel?

Mycket tacksam för er hjälp, Gott Nytt År förresten :)
Owe
Fredrik85
Medlem
Posts: 67
Joined: 24 Jan 2016, 17:05
8

Hej,

Har du den nära controllern när du provar att inkludera den? Kan vara lite kinkigt om man är långt ifrån.

Dum fråga kanske, men har du testat båda pluggarna så den ena inte är trasig?

För vissa saker jag har inkluderat kan jag fått ha tryckt enormt många gånger innan inkluderingen börjar fast jag är alldeles bredvid min controller.

Det är det lilla jag kan bidra med :)
/Mvh Fredrik

Fibaro HC2.
Mest saker från Fibaro, sen lite blandat av diverse märken.
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Prova även att exkludera enheterna innan du lägger till dem.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Eller så gör du så här....
Gör en reset på pluggarna (tryck knappen tills ringen lyser gul, släpp knappen och tryck till en gång till).
När pluggen har blinkat klart efter reset så drar du ut den ur vägguttaget.

Starta "Lägg till Z-wave-enhet", sätt i pluggen i vägguttaget och pluggen läggs nu till helt automatiskt.
Gör du så här behöver du inte använda dig av pluggens knapp.

Helt nya pluggar (eller gamla efter reset) behöver du bara sätta i vägguttaget efter att du startat "Lägg till Z-wave-enhet" i Hc3, så inkluderas den automatiskt.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Owe
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 29 Oct 2020, 20:11
3

Hej,

Tack för alla tips, det uppskattar jag. Tyvärr får jag inget av era tips att fungera. Jag har resettat, jag gör addera 20 cm från HCL3:an.
Någon som har några fler förslag? De är ju helt nya så de kan ju inte vara trasiga? eller håller Fibaro så låg kvalitet?

Jag försöker vidare och sen får jag väl kontakta Gröna Hus som sålt dem. Fler tips mottages gärna

Mvh
Owe
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Kan det vara så att du av misstag har fått en plugg avsedd för Apple HomeKit? Det bör stå på kartongen.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply