Nybörjarfunderingar

Här kan du som nybörjare ställa dina frågor utan att skämmas
Post Reply
AndersPS
Ny medlem
Posts: 15
Joined: 11 Nov 2014, 20:32
9

Jag funderar på att börja lite smått med en Z-wave installation i samband med att vi gör om en del av vår el-installation. Känner att jag behöver bolla så att jag tänker rätt.

Vi vill ha batteridrivna, trådlösa strömbrytare, helst som man kan montera i exxakt ramar eller liknande. Tips på bra strömbrytare?

Dessa använder jag för att skicka signaler till controlern (som jag återkommer till) och kan från den programmera exakt vad jag vill sak hämta, tända, släcka, dimma, starta scenarios etc. Eftersom strömbrytaren bara är en dum input kan jag programmera så långklick, enkel/dubbelklick etc för att trigga olika saker i controlern? Eller?

I väggen kommer jag att sätta flera stycken enkel-uttag i Exxakt serien i rad om 4. Tanken är att kunna montera en liten av/på alt dimmerpuck i apparatdosan till dessa efter behov. Anledningen att jag vill göra såhär är att vi även petar in nätverk/usb laddning på vissa ställen. Köper även några plug-in av/på samt dimmer för att kunna vara lite mer flexibel.

Till projektorn kopplar jag in en enhet som känner av om projektorn drar någon ström. När det händer vill jag att controlern ska köra igång vissa saker. Tex hissa ner projektorduken och, om det är ljust, dra för gardinerna. Visst kan jag få den funktionaliteten?

Projektorduken ja, här har jag haft ganska svårt att hitta en produkt som är färdig med Z-wave styrning. Hjälp i rätt riktning?

Hemma finns det även ett larm från Verisure som jag har deras sk smartplugs till. Min tanke är att använda dessa för att skapa en brygga mellan larmet och Z-wave genom att slå av/på en smartplug beroende på om larmet av påslaget eller inte. Har testat och det fungerar med "helt larmet" resp olarmat, dock ej med skalskydd.

När jag slår från larmet "tänds" min smartplug, och jag behöver alltså en enhet som känner av om det "finns ström på uttaget". Finns det någon färdig lösning, eller behöver man titta på att bygga något eget med relä och analog/binäringångar?

Många frågor, som jag hoppas jag kan få hjälp att klura på.
Post Reply